Kyjev 20. decembra 2017 (HSP/Sputnik/Foto:Sputnik-Igor Maslov)
Viac ako 85% odevov a obuvi vyrobených na Ukrajine je pod známymi svetovými značkami, oznámil RT zdroj na Ministerstve ekonomiky Ukrajiny.
K nim patria výrobky pre Zara, Marks & Spencer, Esprit, Hugo Boss, Mexx a dokonca aj Dolce & Gabbana. Ukrajina priťahuje majiteľov svetových značiek minimálnou cenou práce – päťkrát nižšou ako v Číne, a tiež možnosťou značne znížiť výdavky za dopravu kvôli blízkosti k európskym trhom.
Ukrajinské odevné závody masovo obsluhujú zahraničných klientov. Podľa výpočtov Ministerstva ekonomiky Ukrajiny viac ako 85% produkcie, vyrobenej odevnými spoločnosťami, je dodávaná za hranice. “Objednávateľ spravidla poskytuje svoje vlastné vzory a materiály,” povedal Russia Today pracovník spoločnosti Trottola (spája deväť fabrík v Rovenskej a Ľvovskej oblasti). “My šijeme hotovú produkciu, pripevňujeme cenníky a odovzdávame klientovi,” hovorí. “Kvalita a spotreba materiálov je kontrolovaná veľmi prísne – musíme vyúčtovať doslova každý zvyšný meter látky.”
Podľa výpočtov asociácie Ukrlegprom teraz v krajine pracuje okolo 1,9 tisícky odevných závodov, ktoré šijú a vyrábajú odevy, obuv, bielizeň a doplnky.
Teraz sa v ukrajinských fabrikách šije produkcia mnohých svetovo známych značiek – Zara, Marks & Spencer, Esprit, Hugo Boss, Mexx, Moschino, Dolce & Gabbana a ďalších.
“Je veľmi ťažké na domácom trhu konkurovať zahraničným značkám, ktoré sú známe po celom svete a môžu si bez problémov prenajať miestnosti v obchodných centrách. Obchodné značky, ktoré nie sú známe širokému okruhu klientov, sa otvárajú až naposledy a nie na najlepších miestach,” povedal RT zástupca spoločnosti Trottola.” Veľká ukrajinská továreň musí vytvoriť vlastnú obchodnú značku, investovať milióny hrivien do jej propagácie, prijímať personál – predavačov a marketológov a tiež hľadať odbyt pre svoj tovar na trhu, kde je veľká konkurencia. Takúto možnosť nemáme. ” Pracovať so zahraničnými klientmi je podľa jeho slov oveľa jednoduchšie.
Majitelia značiek si vyberajú Ukrajinu kvôli možnosti platiť nízku mzdu, ktorá tvorí v priemere podľa odvetví okolo 3000 hrivien mesačne (110 dolárov). To je porovnateľné so mzdou v Malajzii a Bangladéši a päťkrát menej, ako v Číne, vysvetlil zástupca odevnej spoločnosti.
Robotníci v provinciách sú ochotní pracovať aj za tak nízku mzdu – veľmi často iba podobné výrobné závody v neveľkých mestách môžu zaistiť ľuďom prácu.
Blúzku alebo šaty pre zahraničnú značku môžu ukrajinské krajčírky ušiť za 3-4 eurá, zatiaľ čo v obchode bude tento tovar predaný minimálne za 30-40 eur.
Okrem toho, Ukrajina je príťažlivá krajina pre objednávateľa aj svoju geografickú blízkosťou k EÚ. To umožňuje značne ušetriť na výdavkoch za dopravu. Výsledkom je to, že počet záujemcov pracovať s ukrajinskými výrobnými závodmi stále rastie.
Podľa údajov Štátnej štatistickej služby za desať mesiacov roka 2017 továrne vyviezli do zahraničia textilný tovar v hodnote 620,3 miliónov dolárov, čo je o 10,7% viac v porovnaní s rovnakým obdobím minulého roka. Dodávky pokrývok hlavy a obuvi za toto obdobie stúpli o 9,6% – 150 miliónov dolárov.