NAJČÍTANEJŠIE










.

Vedci dokázali, že diétne potraviny spôsobujú obezitu

Niektoré “diétne” potraviny sa ukázali nebezpečnejšími než ich “tučné” náprotivky, pretože obsahujú veľa cukru a vyvolávajú nezvratné zmeny vo fungovaní pečene a mozgu, oznamujú vedci vo článku zverejnenom v časopise Physiology & Behavior

❚❚
.

“Mnohé “odtučnené” diétne potraviny obsahujú veľa cukru a maskujú sa pod zdravé potraviny farebnými obalmi a krásnymi názvami. V skutočnosti škodia pečeni rovnako ako tučné jedlo a tiež prispievajú k obezite,” oznámil Krzysztof Czaja z univerzity Georgii v Athens (USA).

V posledných desaťročiach sa na regáloch obchodov objavilo množstvo potravín a nápojov, ktoré výrobcovia označujú za “diétne”, a ktoré údajne neobsahujú tuky alebo cukry. Ich vznik a reklama nijako nespomalilo tempo rozšírenia epidémie obezity vo svete, a v roku 2030 vedci očakávajú, že nadváhou bude trpieť viac ako tretina vyspelého sveta.

Czaja a jeho kolegovia sa rozhodli vyriešiť, prečo sa tomu tak deje a začali sledovať život niekoľkých skupín krýs. Časť hlodavcov kŕmili obyčajným jedlom a inú časť vysoko kalorickou tučnou stravou alebo dietetickými potravinami s veľkým podielom sacharidov a takmer úplnou absenciou tukov.

.

Mesiac po začiatku experimentov vedci zvážili krysy, zmerali podiel tukov a svalov v ich tele a zmerali všetky životné ukazovatele, vrátane zloženia mikroflóry obsiahnutých v krvi a náchylnosť rôznych častí tela na zápaly.

Ukázalo sa, že žiadne rozdiely vo fungovaní organizmu zvierat stravujúcich sa tučnou stravou a “diétnym” jedlom s veľkým obsahom cukru v skutočnosti neexistujú. Obe skupiny priberali na váhe, tuk sa začal usadzovať v pečeni, v mozgu a v črevách vedci zaznamenali množstvo stôp chronických zápalov. Nič podobné sa nedialo v telách potkanov, ktoré jedli normálnu vyváženú stravu.

“Najviac vyvoláva starosti to, že všetky tieto efekty vznikali v telách potkanov, ktoré jedli “normálny” počet kalórií v porovnaní s tým, koľko jedli hlodavce z kontrolnej skupiny. Ukázalo sa, že pri konzumácii “diétnej” stravy organizmus produkuje tuk 2x efektívnejšie ako v ostatných prípadoch. Inými slovami možno povedať, že krysy na takejto diéte potrebovali dvakrát menej kalórií na to, aby pribrali rovnako ako ich súkmeňovci, ktorí konzumovali tučnú stravu,” uzatvára Czaja.

 

.

V tomto článku sme sa venovali konkrétnej téme, ak máte chuť pokračovať v čítaní, určite si nenechajte ujsť aj ďalší článok NYT: Vojna s Iránom zbavila Trumpa možnosti dostať sa z politickej krízy , v ktorom sa venujeme inej oblasti a prinášame ďalšie zaujímavé pohľady a praktické informácie.

Prihláste sa k odberu newslettra Hlavných správ
Pošlite nám tip
.

Nový diskusný systém Kvôli mnohým sťažnostiam na diskusný systém Disqus, ktorý sme doteraz používali, sme sa rozhodli implementovať na stránku nový diskusný systém Quantam.
Nejaký čas budú tieto dva diskusné systémy na stránke fungovať paralelne, ale potom diskusný systém Disqus odpojíme a zostane iba nový diskusný systém Quantam.
Vytvorte si preto prosím svoj profil v novom diskusnom systéme Quantam, je to veľmi jednoduché.
Vaše názory, pripomienky a postrehy nám píšte na mail hlavnespravy@hlavnespravy.sk



.


OSN: Rusko by malo zrušiť zákaz strany Jabloko kandidovať vo voľbách

Organizácia Spojených národov v stredu vyzvala Rusko, aby zrušilo zákaz strany Jabloko kandidovať v septembrových parlamentných voľbách

12. 08. 2026 | Zo zahraničia | 1 min. čítania |
12. 08. 2026 | Zo zahraničia | 1 min. čítania |

WHO: Trumpove zmeny v očkovaní detí odporujú desaťročiam vedeckých poznatkov

Svetová zdravotnícka organizácia v stredu varovala, že snaha amerického prezidenta Donalda Trumpa prepracovať systém očkovania detí v USA je v…

12. 08. 2026 | Zo zahraničia | 1 min. čítania |
12. 08. 2026 | Zo zahraničia | 1 min. čítania |

Počas cvičného letu sa zrútila stíhačka F-16 tureckých vzdušných síl, pilot sa katapultoval

Turecká stíhačka F-16 havarovala v stredu počas výcvikového letu pri meste Yalova na severozápade krajiny. Pilot sa pred pádom stroja…

12. 08. 2026 | Zo zahraničia | 1 min. čítania |
12. 08. 2026 | Zo zahraničia | 1 min. čítania |

V Egypte dokončili najväčší hybridný solárny a batériový projekt v Afrike

Nórska energetická spoločnosť Scatec uviedla do komerčnej prevádzky projekt Obelisk v Egypte. Celkový výkon solárnej elektrárne tak dosiahol 1,1 gigawattu…

12. 08. 2026 | Zo zahraničia | 1 min. čítania |
12. 08. 2026 | Zo zahraničia | 1 min. čítania |

Trump tvrdí, že USA ovládajú strategický Hormuzský prieliv a chcú si ho ponechať

Americký prezident Donald Trump v stredu vyhlásil, že Spojené štáty majú úplnú kontrolu nad strategickým Hormuzským prielivom a chcú si…

12. 08. 2026 | Zo zahraničia | 2 min. čítania |
12. 08. 2026 | Zo zahraničia | 2 min. čítania |

HS

NAŽIVO

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov