Bratislava 14. augusta 2019 (SITA/HSP/Foto:Facebook)
Mimoparlamentná strana Spolu má vo svojom volebnom programe ako prioritu školstvo. Podľa experta strany na školstvo Juraja Hipša sú v našom školstve tri problémy – čo sa učí, ako sa učí a kto učí
„Deti sedia pekne za sebou v laviciach, pozerajú sa na tabuľu a počúvajú učiteľa, pričom sa snažia robiť si poznámky do zošita. Toto je jeden z najčastejších obrazov, ktorý vidíme v našich školách. Monotónny výklad, formy a metódy výučby bez aktívneho zapojenia žiakov a študentov sú najčastejším spôsobom, ako vzdelávame v základných, stredných a vysokých školách,” vysvetlil Hipš vo volebnom programe jeden z problémov .
Program Spolu zlepšíme školstvo je postavený na šiestich základných pilieroch – na každom dieťati záleží; dialóg a spolupráca, nie nariadenia; podpora, sloboda a zodpovednosť; inovácie sú vítané; dvakrát meraj, raz strihaj a skutočné bohatstvo.
„Vzdelávací systém je komplexný a zložitý organizmus. Zásadné zmeny preto budeme zavádzať formou postupných a riadených krokov. Ich dopady budeme sledovať na menšej vzorke. Až po úspešnom vyhodnotení budú zavádzané celoplošne. Tento proces si vyžaduje čas, ale je zodpovedný a realistický. Zároveň vytvoríme priestor na kvalitný pedagogický výskum, ktorý umožní výskumným tímom z vysokých škôl spolupracovať s regionálnymi školami pri analýze existujúcich procesov, obsahov, metód a foriem v školách ako aj inovácií,” tvrdí expert Spolu na školstvo.
Najdôležitejšie je podľa Hipša zabezpečiť, aby to, čo sa žiaci v škole učia, bolo pre nich zmysluplné, prispievalo k ich osobnostnému rozvoju a bolo čo najviac využiteľné v ich ďalšom živote. „Preto by sa štátom predpísaný obsah vzdelávania mal zamerať aj na také zručnosti a postoje, ako sú kritické myslenie, riešenie reálnych problémov, digitálne zručnosti, schopnosť komunikovať a spolupracovať s inými ľuďmi, či poznať a tolerovať ľudí z iných kultúr a spoločností,” myslí si Hipš.
V príprave budúcich učiteľov je cieľom strany, aby študenti učiteľských študijných programov už počas štúdia absolvovali kvalitnú prípravu a viac praxe vo vybraných školách s inovatívnymi spôsobmi výučby a pod vedením skúsených učiteľov.
„Chceme podporovať spoluprácu medzi pedagogickými fakultami a cvičnými školami, teda školami, v ktorých budú študenti absolvovať svoju prax. Zároveň plánujeme nastaviť také kritériá pre výber cvičných škôl, ktoré zohľadnia kvalitu nimi poskytovaného vzdelávania a profesijné zručnosti v nich pôsobiacich učiteľov. Cvičné školy by mali byť také, ktoré vzdelávajú rôznorodých žiakov a tým odrážajú pestrosť detí na Slovensku. Budúci učiteľ by mal absolvovať prax v triede, kde sú aj žiaci so špeciálnymi potrebami či v triede so žiakmi zo sociálne znevýhodneného prostredia,” píše strana vo svojom programe.
Slovenská komora učiteľov (SKU) oceňuje každú snahu o posun školstva smerom dopredu a v tomto duchu prijímajú snahu politických strán posunúť školstvo do stredu svojho záujmu. „Vítame a dlhodobo podporujeme témy, ako je kritické myslenie, podpora divergentného a tvorivého myslenia v školách a spolupráce, kvalitnejšia príprava na pedagogických fakultách, viac praxe či zavádzanie inovácií po kvalitnom akčnom výskume. Zároveň chceme obrátiť pozornosť aj k témam, ktoré nie sú tak pútavé, ale tvoria začiatok akejkoľvek zmeny v školstve, ako sa to očakáva od politických predstaviteľov – zvýšenie HDP do školstva na úroveň vyspelých krajín OECD a razantné zvyšovanie platov tiež na úroveň krajín OECD v porovnaní s platmi vysokoškolsky vzdelaných ľudí. Tu očakávame jasnejšie a rýchlejšie kroky, pretože vidíme, že chýbajú stovky učiteľov a následky dlhoročného drancovania školstva sa ukazujú ako fatálne,” povedal pre agentúru SITA Viktor Križo z SKU a dodal, že včasnú verejnú diskusiu o obsahu politických plánov pre školstvo považuje za veľmi užitočnú a dôležitú. „Rozhodujúce je však pretavenie kvalitných plánov do politickej reality,” uzavrel.