Bratislava 21. mája 2019 (HSP/Foto:TASR-Jakub Kotian/VOX)
V predvolebnom boji o kreslá v europarlamente najprv Igor Matovič umiestnil sám seba na čelo kandidátky. Podľa jeho vlastných slov išlo o propagáciu eurovolieb a osobnú anketu. Teraz odstupuje a v rozhovoroch pre médiá rozpráva o desivých prieskumoch, ktoré sa šíria v parlamentných kuloároch. Aké sú to prieskumy? Čo ukázali Igorovi Matovičovi?
Redakcia Hlavných správ vám prináša dáta agentúry VOX (voxprieskum.sk), ktoré analyzujú toky voličov a rozpracovaný potenciál koalície Oľano-Nova. Údaje sú aktuálne k 20. 5. 2019.
Po parlamentných voľbách v roku 2016 sa v tesnom závese za lídrom opozície, stranou SaS, umiestnila koalícia Oľano-Nova. Napriek tomu, že sa vo finále nepodarilo Sulíkovi s Matovičom presvedčiť ostatné strany na spoločnú vratkú koalíciu a ostali v opozícii, je Matovičových 11,02 % skvelý výsledok. V ostatnom meraní agentúr dosahuje Oľano-Nova o niečo horšie preferencie, než v parlamentných voľbách (Focus/Apríl 2019 – 9,1 %, AKO/Máj 2019 – 9,2 %). Oproti zisku v parlamentných voľbách je to pokles, ale stále je to na piate miesto v grafe. V meraní agentúry VOX, kde sú merané aj natívne preferencie Kiskovej a Harabínovej strany, má Oľano-Nova k 20. 5. 2019 ešte menej – 7,2 %. Ak zohľadníme skutočnosť, že Oľano-Nova je koalícia a na postup do parlamentu potrebuje zisk aspoň 7 %, tak je to možno aj na odchod z parlamentu. Nie je pravou príčinou Matovičových teatrálnych ťahov panika z toho, že vo voľbách v roku 2020 už nebude v hre? Dáta agentúry VOX zobrazujú, odkiaľ Oľano-Nova voličov naberá a kde ich naopak stráca.
Kde naberá Oľano-Nova
Z grafu agentúry VOX je zrejmé, že Oľano-Nova naberá z radov nevoličov a prvovoličov. Tvoria 13,2 % jej súčasnej preferencie. Ďalší výrazný prírastok má od hnutia Sme rodina (14,4 %). Ostatné prírastky sú zanedbateľné – KDH (2,2 %), Most-Híd (1 %), SaS (1,3 %), Smer-SD (0,6 %) a SNS (1,4 %). Stáli voliči Oľano-Nova tvoria 67,3 % ich súčasnej preferencie, čo znamená, že Igorovi Matovičovi sa podarilo prilákať len 32,7 % nových voličov. Oproti napríklad ĽSNS, ktorá má pomer nových voličov až 53,5%, je to málo. Žalostne málo.
Kam sa Oľano-Nova rozpadá
Oľano-Nova si dokáže zachovať len 42,3 % jej elektorátu. Stratiť 57,7 % a získať len 32,7 %, to je zásadný pokles. 12,1 % bývalých voličov Oľano-Nova im už nechce dať svoj hlas, ale nevedia koho by si vybrali, respektíve sú rozhodnutí nevoliť. Vážne sa to Igorovi Matovičovi rozpadá smerom k novej strane A. Kisku (16,4 %) a ku koalícii PS-Spolu (11,1 %). A svoj diel si odoberú aj strany KDH (4 %), ĽSNS (2,1 %), Strana Š.Harabína (2,5 %), SaS (4,6 %) a Sme rodina (4,7 %).
Záver
Grafy agentúry VOX demonštrujú ako zle je na tom koalícia Oľano-Nova. Aktuálne dosahuje v preferenčnom grafe agentúry VOX 7,2 %. Prieskum VOX-u je vďaka ich matematickému modelu nastavený tak, že umožňuje meranie preferencií a migrácie voličov medzi stranami v reálnom čase a Oľano-Nova v nich nehviezdi. Naopak, hýbe sa v mantineloch 5,8 až 7,2%. Nebezpečne balancuje medzi zvolením a nezvolením do NRSR.
Nemôžeme sa preto čudovať Igorovi Matovičovi, že robí, čo robí. Médiá už verejne pracujú s informáciou, že Nova, Lipšic a Remišová a aj ďalší to majú namierené ku Kiskovi a tým sa Matovičova strana prepadne ešte viac. Že mu ostane Gábor Grendel, ktorý mu nedávno deklaroval loajalitu, je len dôkazom tohto rozpadu. V Oľano ostane veľa voľného miesta a Grendelovi viac prospeje hviezdne miesto v Oľano, než úloha podržtašky v Kiskovej novej strane.
Matovičova nedávna kritika USA, propagačné miesto na kandidátke do eurovolieb, následné odstúpenie z kandidátky, výzvy smerom ku KDH a SMK s ponukou miest na kandidátke – to všetko je boj Igora Matoviča o miesto v NRSR. Nechce pozerať spoza plota ihriska, ako sa Sulík, Truban a Kiska hrajú v pieskovisku. On sa chce hrať v pieskovisku tiež.