Peking 30. mája 2019 (HSP/Sputnik/Foto:TASR/AP-Ng Han Guan)
Kým Peking a Washington ozlomkrky zvyšujú clá, tak sa do obchodného konfliktu medzi dvoma ekonomikami zapájajú obyčajní spotrebitelia. Spoločnosti vyžadujú po svojich pracovníkoch, aby si nekupovali americká autá, nechodili do reštaurácií McDonalds a vôbec zabudli na americké značky. Na sociálnych sieťach ľudia vyzývajú k bojkotovaniu tovaru z USA
Ľudová vojna
Protiamerická propaganda v Číne vrcholí. Poslednou kvapkou sa stal Donaldom Trumpom vyhlásený zákaz spolupráce s Huawei. Dodávať softvér, technológie a zariadenia čínskemu telekomunikačnému gigantovi odmietli všetky popredné americké IT spoločnosti, oi. Google, Microsoft, Intel, ARM, Qualcomm a Broadcom.
Pred niekoľkými týždňami čínsky denník The Global Times v redakčnom článku vyzval k “ľudovej vojne“ proti USA.
Reakcia bola okamžitá. Na sociálnych sieťach žiadajú, aby ľudia bojkotovali americký tovar a kupovali smartfóny Huawei. Proti prístrojom Apple bola zorganizovaná celá kampaň.
“Tiež si kúpim telefón Huawei a zároveň zruším naplánovaný nákup Apple Watch, analogické výrobky má predsa aj čínska spoločnosť. USA sa jej jednoducho vysmievajú,” búri sa jeden z užívateľov služby mikroblogov Weibo (čínskeho analógu Twitteru).
“Nefantazírujte o tom, ako máte zastaviť Huawei. Zastavíme namiesto toho Apple,” napísal iný užívateľ.
Denník The Global Times dal v minulom týždni slovo pracovníkom Huawei. Všetci preukázali sústredenosť a istotu.
“Potom, čo médiá oznámili, že ,krajina A‘ podniká opatrenia proti našej spoločnosti, išla som pokojne do práce, pokojne som plnila všetky úlohy, pokojne som sa zúčastnila na všetkých poradách,“ zdôraznila jedna pracovníčka. “Som iba vojakom našej firmy. Nech už narazíme na akékoľvek ťažkosti, verím, že každý pracovník Huawei zostane nezlomným a bude aj naďalej vynakladať k svojej práci všetko úsilie, nikto nás neporazí!“
“Som v spoločnosti nováčikom, ale pracujem poriadne, každý riadok kódu, ktorý napíšem, dodáva spoločnosti silu,” hovorí iný zamestnanec Huawei. “Pre tých, čo sa narodili v 90. rokoch, peniaze nie sú to hlavné, a nehľadiac na všetky ťažkosti dbáme na to, aby bola naša práca prospešná spoločnosti, verejnosti a krajine. Prajem si, aby sme prekonali všetky ťažkosti a aby krajina prosperovala!“
Denník podotýka, že pracovníkov Huawei podporujú v tejto ťažkej dobe ich priatelia a príbuzní. “Keď minulý týždeň uvalili USA sankcie na Huawei, moje dievča sa o tom tiež dozvedelo, aj keď sa nikdy o tie správy zvlášť nezaujímala,” uvádza The Global Times slová jedného z pracovníkov spoločnosti. “Povedala mi, že už sa nebude so mnou hádať a aby mi pomohla, vytvorí pokojnú a príjemnú atmosféru, len aby som pracoval a prispieval svojím prínosom k víťazstvu nad USA.“
Len domáci tovar
Do ľudovej vojny proti americkému tovaru sa zapojil čínsky biznis. Projektant internetových produktov Mengpai Technology ponúkol 15 percentnú subvenciu pracovníkom a podnikateľom, ktorí si kúpia telefóny Huawei, a sľúbil pokutovanie personálu za iPhony o celú čiastku ich ceny. Okrem toho v spoločnosti zakázali nákup kancelárskeho zariadenia a áut amerických značiek.
O tejto lekcii vlastenectva informovali médiá, následne sa u Mengpai Technology objavilo množstvo nasledovateľov. Výrobca elektronických súčiastok Shenzhen Huiyisheng išiel ešte ďalej a zaplatil svojim pracovníkom, ktorí vlastnia chytré telefóny Huawei, odmenu vo výške 500 jüanov (asi 1674 Sk). iPhonov sa ale majú vzdať, inak budú prepustení.
Propagandistická pieseň Obchodná vojna, ktorú zložil bývalý úradník Zhao Liangtian, sa na sociálnych sieťach rýchlo stáva populárnou.
“Číňania žijú tisíce rokov a tisíce rokov sa zjednocujú proti spoločnému nepriateľovi,“ znie text piesne. “Nebojíme sa ničoho, keď vstupujeme do obchodnej vojny. Keď sa odváži nepriateľ zaútočiť, vláda a ľud sa postaví spolu proti nemu. Keď sa odváži nepriateľ zaútočiť, diplomacia a hospodárstvo mu odpovie. Keď sa nepriateľ odváži zaútočiť, zaútočíme tak, že sa mu v očiach zaiskrí.“
Nechystajú sa ustúpiť
Ako podotýkajú analytici, národné a vlastenecké šialenstvo podstatne obmedzuje oficiálnemu Pekingu manévrovací priestor a vylučuje možnosť kompromisov s Washingtonom. Na nátlak verejnej mienky budú musieť čínske úrady konať tvrdo.
Už to začalo. Peking od 27. mája vyhlásil antidumpingové clá na dovoz fenolu – jednej z najdôležitejších chemických látok pre spracovanie ropy, farmaceutický, chemický, textilný a iný priemysel. Ako oznámilo Ministerstvo obchodu ČĽR, clá sa dotýkajú výrobkov EÚ, Južnej Kórey, USA a Japonska, pričom pre každého dodávateľa bolo stanovené zvláštne clo – znesiteľným 11,9 percenta počnúc a končiac prohibičným 129,6 percenta. Niet pochýb, že to najvyššie clo pripravil Peking pre Američanov.
Okrem toho zavádza Čína licenciu na dovoz kovov vzácnych zemín, najdôležitejšej suroviny pre modernú elektroniku. Oznámil to v piatok hovorca Ministerstva obchodu Číny Gao Feng.
Ako upresňuje agentúra Bloomberg, očakávanie urovnania obchodných sporov medzi Čínou a USA je teraz na rekordne nízkej úrovni. Agentúra pritom poznamenáva, že na ázijských trhoch začal aktívny výpredaj akcií amerických spoločností, stoja za tým pravdepodobne Číňania.