Elektro, Novinky, Zaujímavosti,

Bezlítiové sodíkové batérie opúšťajú laboratórium a začínajú sa vyrábať v USA

6.5.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@natronenergy). Pred dvoma rokmi sa priekopník v oblasti sodíkových batérií, spoločnosť Natron Energy, zaoberala prípravou svojich špeciálne vyvinutých sodíkových batérií na sériovú výrobu. Spoločnosť sa...

6.5.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@natronenergy).

Pred dvoma rokmi sa priekopník v oblasti sodíkových batérií, spoločnosť Natron Energy, zaoberala prípravou svojich špeciálne vyvinutých sodíkových batérií na sériovú výrobu.

Bezlítiové sodíkové batérie opúšťajú laboratórium a začínajú sa vyrábať v USA.
Foto: youtube.com/@natronenergy

Spoločnosť sa trochu posunula oproti plánom na rok 2023, ale čo sa týka masovej výroby batérií, príliš nezaostala. Tento týždeň oficiálne spustila výrobu svojich rýchlo nabíjacích sodíkových batérií s dlhou životnosťou bez použitia lítia, čím na trh uviedla novú zaujímavú alternatívu v hre o skladovanie energie.

Kobalt a nikel

Nielenže je sodík na planéte, ktorú nazývame Zem, približne 500- až 1000-krát vo väčšom množstve ako lítium, ale jeho získavanie nevyžaduje rovnaký typ ťažby, ktorá by poškodzovala Zem. Dokonca, ak sa odkloníme od porovnania sodíka a lítia, spoločnosť Natron tvrdí, že jej sodíkové batérie sa vyrábajú výlučne z bežne dostupných surovín, medzi ktoré patrí aj hliník, železo a mangán.

Okrem toho sa materiály pre sodíkovú iónovú chémiu spoločnosti Natron dajú zaobstarať prostredníctvom spoľahlivého domáceho dodávateľského reťazca so sídlom v USA bez geopolitického narušenia. To isté sa nedá povedať o bežných lítiovo-iónových materiáloch, ako sú kobalt a nikel.

O sodíkovo-iónové technológie sa v posledných rokoch zvýšil záujem ako o spoľahlivejšie a potenciálne lacnejšie médium na skladovanie energie. Hoci jeho energetická hustota zaostáva za lítiovo-iónovými, výhody, ako je rýchlejší cyklus, dlhšia životnosť a bezpečnejšie, nehorľavé konečné použitie, urobili zo sodíkovo-iónové batérie atraktívnu alternatívu, najmä pre stacionárne použitie, ako sú dátové centrá a záložné úložiská nabíjačiek elektrických vozidiel.

Oficiálne spustenie výroby

Spoločnosť Natron, ktorá bola založená v roku 2013, je jedným z priekopníkov tejto novej vlny výskumu a inovácií v oblasti sodíkových iónov. Zatiaľ čo väčšina návrhov sodíkových iónov zostáva v laboratóriu, spoločnosť Natron spustila jednu z prvých veľkých výrobných operácií na celom svete. Oficiálne spustenie výroby oslávila začiatkom tohto týždňa slávnostným prestrihnutím pásky vo svojom výrobnom závode v meste Holland v Michigane a označila ho za vôbec prvú komerčnú výrobu sodíkovo-iónové batérie v USA.

Závod v Michigane začal prvú komerčnú výrobu sodíkovo-iónové batérie v USA.
Foto: youtube.com/@BusinessWire

„Sodíkovo-iónové batérie ponúkajú jedinečnú alternatívu k lítium-iónovým batériám s vyšším výkonom, rýchlejším dobíjaním, dlhším životným cyklom a úplne bezpečným a stabilným chemickým zložením,“ uviedol na podujatí zakladateľ a spoluvýkonný riaditeľ spoločnosti Natron Colin Wessells. „Elektrifikácia nášho hospodárstva závisí od vývoja a výroby nových, inovatívnych riešení na skladovanie energie. My v spoločnosti Natron sme hrdí na to, že môžeme dodať takúto batériu bez použitia konfliktných minerálov alebo materiálov s pochybným vplyvom na životné prostredie.“

Spoločnosť Natron tvrdí, že jej batérie sa nabíjajú a vybíjajú 10-krát rýchlejšie ako lítium-iónové, čo je úroveň okamžitej schopnosti nabíjania a vybíjania, ktorá z nich robí hlavného kandidáta na vzostupy a pády záložného skladovania energie. V tomto prípade použitia pomáha aj odhadovaná životnosť 50 000 cyklov.

Plány spoločnosti Natron

Samotná spoločnosť Natron zatiaľ neuviedla údaj o hustote energie na základe hmotnosti, ale v článku z roku 2022 v časopise Chemical & Engineering News sa uvádzala hodnota 70 Wh/kg, čo je približne na samom konci stupnice hustoty energie sodíkových iónov. To sa dobre zhoduje s obchodným plánom spoločnosti, ktorý sa týka len stacionárnych zariadení, keďže sodíkovo-iónové batérie, o ktoré sa usiluje na potenciálne použitie v mobilite, majú viac ako dvojnásobnú hustotu. CATL v roku 2021 ukázala sodíkovo-iónové batérie s hustotou 160 Wh/kg a plánuje zvýšiť túto hustotu nad 200 Wh/kg, aby lepšie vyhovovala potrebám elektrických vozidiel.

Plány spoločnosti Natron predpokladajú, že holandské zariadenie bude pri plnom nasadení vyrábať až 600 megawattov ročne a bude slúžiť ako model pre budúce gigawattové zariadenia. Za dva roky, ktoré uplynuli od nášho posledného pohľadu na plány spoločnosti Natron, sa umelá inteligencia stala oveľa náročnejšou na energiu, takže nie je prekvapujúce, že pôvodným cieľom spoločnosti sú centrá na ukladanie údajov o umelej inteligencii, kde by sa jej rýchlocyklujúce batérie mohli stať základným nástrojom na riadenie energie. Prvé dodávky plánuje začať v júni.

Spoločnosť Natron má v úmysle v budúcnosti rozšíriť svoje zameranie na ďalšie trhy s priemyselnou energiou, pričom ako cieľ uvádza rýchle nabíjanie elektrických vozidiel a telekomunikácie.

Redakcia Auto trendy.

Súvisiace články:

Čínsky Hyper s prelomom. Výrobca tvrdí, že má nový typ batérie

Testovaná batéria Polestar, ktorá sa nabije z 10 % na 80 % za 10 minút


Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.



Najčítanejšie

Odporúčame

Toyota diesel 1.4 D-4D (1ND-TV) – malý, ale tak odvážny

18.5.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@dennisfo1491). Motory Toyota sú známe svojou vysokou životnosťou a nízkou poruchovosťou, ale hlavne benzínové motory. Diesely vyvolávajú zmiešané pocity a…

DOPRAVNÉ OBMEDZENIE: tunel Branisko

18.5.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: facebook.com/KRPZPO). MIMORIADNA UZÁVIERKA DIAĽNICE D1 BEHAROVCE - ŠIROKÉ VRÁTANE TUNELA BRANISKO sobota 18. 05. 2024 od 00.00 hod. do stredy…

Je povolená jazda s otvoreným batožinovým priestorom pri preprave objemného tovaru? Aké sú povinnosti vodičov

18.5.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@fordmaverickmaniac). Vodiči, ktorí prepravujú rôzne veľké predmety vyčnievajúce z vozidla, majú niekoľko povinností. Je napríklad legálne jazdiť s otvoreným batožinovým…

Po koľkých metroch sa môžete vrátiť do jazdného pruhu, ak predbiehate na diaľnici. Kto musí brzdiť?

18.5.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@Zutobi_US). Mnohí vodiči sa pravdepodobne dostali do situácie, keď museli brzdiť, aby sa predbiehajúci mohli vrátiť do jazdného pruhu pred…

Podvodný tunel spojí Afriku s Európou. Očakáva sa, že bude stáť 6 miliárd libier

18.5.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@TheInfographicsShow). "Futbal spája ľudí" - tento slogan s obľubou používajú futbalové federácie. Teraz sa dá povedať, že futbal spojí kontinenty,…

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov