Elektro, Tipy, Zaujímavosti,

Miliardy eur na dotácie a milióny elektromobilov. „Utópia“

30.42024 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Heide Pinkall). ADAC sa pozrel na plány elektrifikácie Nemecka. Odborníci z nemeckého automobilového klubu si nerobia žiadne ilúzie. Ambiciózne ciele 15 miliónov elektromobilov na nemeckých...

30.42024 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Heide Pinkall).

ADAC sa pozrel na plány elektrifikácie Nemecka. Odborníci z nemeckého automobilového klubu si nerobia žiadne ilúzie. Ambiciózne ciele 15 miliónov elektromobilov na nemeckých cestách v roku 2030 sú, citujem – utópiou.

Ambiciózne ciele 15 miliónov elektromobilov na nemeckých cestách v roku 2030.
Foto: shutterstock.com/Heide Pinkall

Elektromobily v Nemecku. 15 miliónov je utópia

V koaličnej dohode sa uvádza, že do roku 2030 bude na nemeckých cestách jazdiť 15 miliónov elektromobilov. Nemecký automobilový klub ADAC preveril, ako sa ambiciózne plány politikov zhodujú s realitou. Odborníci nepochybujú: cieľ 15 miliónov elektromobilov v roku 2030 v Nemecku je, citujem – „utópia“.

Koľko elektromobilov jazdí v Nemecku?

Podľa vyhlásení spolkovej vlády sa rozvoj elektromobility považuje za najúčinnejšie opatrenie na ochranu klímy v doprave. Z údajov Spolkového úradu pre dopravu (KBA) pritom vyplýva, že v januári 2024 sa na nemeckých cestách pohybovalo len 1 408 681 elektromobilov. Aj keď k tomuto číslu pripočítame zvyšné „plug-in“ vozidlá, t. j. plug-in hybridy (s možnosťou nabíjania zo zásuvky), dostaneme približne 2,3 milióna vozidiel. To je skromných 4,7 % z celkového počtu vozidiel na nemeckých cestách v súčasnosti. Z údajov KBA totiž vyplýva, že v súčasnosti je v Nemecku registrovaných viac ako 49,1 milióna vozidiel.

Nemci si musí kúpiť 1,7 milióna elektromobilov ročne

ADAC predpokladá, že na splnenie cieľa deklarovaného v koaličnej dohode by Nemecko muselo zaregistrovať približne 1,7 nových elektromobilov ročne. Ide o úplnú abstrakciu, keďže súčasná absorpčná kapacita nemeckého trhu s novými automobilmi je približne 3 milióny automobilov ročne. To znamená, že počnúc dnešným dňom by Nemecko muselo počas nasledujúcich šiestich rokov každoročne registrovať viac automobilov na batérie ako automobilov so spaľovacími motormi. To je mimoriadne ťažké, o to viac, že neistá hospodárska situácia vedie k poklesu celkového trhu s novými automobilmi v Nemecku.

Aj keď podiel predaných elektromobilov v nasledujúcich rokoch porastie len zrýchleným tempom, je potrebné mať dosť veľkú predstavivosť, aby sme uverili, že 15 miliónov

– POVEDALI ZÁSTUPCOVIA SPOLOČNOSTI ADAC

Elektromobily na nemeckých cestách. Vláda dotovala 10 miliárd eur

Najnovšie prognózy naznačujú, že v závislosti od prijatého scenára by v roku 2030 mohlo byť v Nemecku na cestách 7 až 11 miliónov elektrických vozidiel, pričom tieto prognózy by sa mali stále považovať za optimistické. Koniec koncov, rozvoju elektromobility nepomáha ani pozastavenie dotácií na nákup elektromobilov a absencia iných druhov stimulov, ako sú napr. vrakárské bonusy. Treba pripomenúť, že po tom, ako bol 18. decembra 2023 v Nemecku zastavený „ekologický bonus“, t. j. štátna dotácia na nákup elektromobilu pre súkromných zákazníkov, predaj elektromobilov dramaticky klesol.

Podobný účinok malo aj zrušenie (od 1. septembra 2023) štátnych dotácií na nákup elektromobilov pre firemných zákazníkov. Odhaduje sa, že od zavedenia dotácií v lete 2016 – prostredníctvom Spolkového úradu pre hospodárstvo a kontrolu exportu (BAFA) – Nemecko dotovalo zákazníkov na nákup elektromobilov sumou viac ako 10 miliárd EUR. Toľko stálo nemeckých daňových poplatníkov uvedenie celkovo 1,4 milióna elektromobilov na trh.

Nemci si musí kúpiť 1,7 milióna elektromobilov ročne aby splnili cieľ do roku 2030.
Foto: youtube.com/@fullychargedshow

Nabíjačky elektrických vozidiel v Nemecku.

ADAC však konštatuje aj pozitívne aspekty prechodu, ako napríklad zvyšujúci sa podiel obnoviteľných zdrojov energie v energetickom mixe. Napríklad v roku 2010 predstavoval podiel energie z obnoviteľných zdrojov na celkovej výrobe elektrickej energie v Nemecku len 17,1 %, ale do konca roka 2023 sa tento podiel zvýšil na viac ako 52 %. Cieľ je 80 % do roku 2030.

Z analýzy sa tiež dozvedáme, že v Nemecku je už v prevádzke viac ako 108 000 nabíjačiek pre elektromobily, z ktorých pätinu tvoria rýchle nabíjačky. Infraštruktúra sa rozvíja rýchlym tempom, keďže ešte v roku 2021 bolo menej ako 50 000 nabíjačiek. Rast je preto v tomto ohľade pôsobivý, hoci súčasný výsledok ešte zďaleka nedosahuje deklarovaný cieľ jedného milióna nabíjačiek v roku 2030.

Redakcia Auto trendy.

Súvisiace články:

Nemecko má problém s elektromobilmi. Takto to nemalo byť

Nemecko chce zachrániť autá na spaľovací motor. Minister vidí riešenie


Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.



Najčítanejšie

Odporúčame

Je lepšie to policajtovi počas kontroly nehovoriť. Bude to len horšie

21.5.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/matuszetak). Pri bežnej cestnej kontrole políciou je dôležité zachovať pokoj a dodržiavať pravidlá. Takto sa vyhnete zbytočným problémom a prípadnej…

Potrebujete typové schválenie, ak zmeníte motor na iný?

21.5.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@JunkyDIYguy). Ak sa motor vozidla pokazí a už sa nedá opraviť, je legálne nahradiť ho motorom z iného vozidla? Tu…

Spoločnosť Stellantis Group príde o viac ako 8 miliónov dolárov. Stačila jedna marketingová hlasová správa

20.5.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@MarspeedCars). Hromadné žaloby proti výrobcom automobilov môžu byť pomerne prekvapivé. Tak je to aj v prípade spoločnosti Stellantis Group, ktorá…

Americká značka sa vracia. Chce konkurovať Mercedesu a Audi

20.5.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@theredline). Po niekoľkých rokoch európskej neznámosti sa Cadillac opäť otvára na hlavných trhoch starého kontinentu. Lyriq - luxusné elektrické SUV…

Toyota testuje nové palivo. Už nejde o vodík

20.5.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@YesThisCar). Dve spoločnosti - Toyota a Chevron - vyvinuli nový typ benzínu, ktorý sa v súčasnosti testuje vo vozidlách Toyota.…

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov