Žilina 8. januára (TASR) – Žilinský samosprávny kraj (ŽSK) považuje podľa svojho predsedu Juraja Blanára za významný krok vpred kladné rozhodnutie Európskej komisie (EK) o povolení dlhšie odkladanej výstavby úseku diaľnice D1 Turany – Hubová. Riešenie alarmujúceho stavu preťaženého cestného ťahu by tak konečne malo už onedlho dostať reálnu podobu.
"Na začatí výstavby tohto diaľničného úseku nám mimoriadne záleží, lebo dopravné zaťaženie tohto koridoru európskeho významu je neúnosné. Denne ním prejde v priemere až 25.000 motorových vozidiel," zdôraznil Blanár s tým, že dodržanie všetkých opatrení a odborný dozor zredukujú negatívne zásahy do životného prostredia.
Predseda ŽSK zároveň uviedol, že o kladné stanovisko žiadal vlani komisára EK pre regionálnu politiku Johannesa Hahna. "V odpovedi mi potvrdil akceptáciu postupu SR pri skúmaní vplyvov výstavby tohto úseku diaľnice D1 na okolité životné prostredie. Ako kvalifikovaný podklad poslúžila štúdia nezávislého expertného tímu," vysvetlil.
"Čo najskoršia dostavba hlavnej tepny slovenskej cestnej siete určite výrazne zlepší kvalitu života obyvateľov nášho regiónu, podporí rozvoj priemyslu a obchodu, čo nepochybne prinesie nové investície a viac pracovných miest. Toto rozhodnutie EK umožní financovať výstavbu s využitím prostriedkov z fondov EÚ," dodal Blanár.
EK vlani v decembri akceptovala postup Slovenska pri skúmaní vplyvov výstavby úseku diaľnice D1 Turany – Hubová na životné prostredie. Generálne riaditeľstvo pre životné prostredie EK odsúhlasilo finálnu správu nezávislého experta Petra Rotha. Tá konštatovala, že výstavba úseku medzi Martinom a Ružomberkom nebude mať významný negatívny vplyv na integritu území Natura 2000 a stavba môže byť financovaná z eurofondov.