Žilina 3. októbra (TASR) – O aktuálnych problémoch vyučovania slovenského jazyka a literatúry začali dnes v Žiline diskutovať učitelia na dvojdňovej konferencii Slovenskej asociácie učiteľov slovenčiny (SAUS).
Cieľom asociácie je podľa jej predsedu Jána Papugu spolupráca s kompetentnými organizáciami, ktoré už desať rokov oboznamujú s výsledkami zistení a analýz. „V minulosti boli naše snahy menej dynamické a promptné. A v predmete slovenský jazyk a literatúra sa urobilo veľa problematických bodov, s ktorými sa dnešní učitelia nestotožňujú. Bolo to o nás bez nás. Takže v tomto momente sa snažíme tieto veci napraviť. A myslím, že v poslednom čase sa nám to darí. Našim cieľom je, aby už bolo v tomto predmete menej kontroverzií. Pretože sa, možno ako jediný, neprispôsobuje tomu, čo učitelia vyžadujú,“ povedal predseda SAUS.
Pripomenul, že dlhodobo sa hovorí o prehodnotení povinnej literatúry, výraznejšom zredukovaní gramatiky či uvoľnení priestoru na tvorivé písanie, prípadne čítanie s porozumením. „Jedna z hlavných požiadaviek je, aby sa zvýšila dotácia pre stredné školy. Na základných sa tak už stalo podľa navrhovaného dokumentu. Ale na strednej škole by sme požadovali aspoň o jednu hodinu viac, pretože tam všetci žiaci prechádzajú maturitou a je tam oveľa viac kompetencií, ako dovoľuje plniť časová dotácia 3 hodiny týždenne,“ uviedol Papuga.
Na konferencii sa zúčastnil aj spisovateľ Daniel Hevier, podľa ktorého je na tom dnes slovenčina tak, ako bola vždy. „Aj dobre, aj zle. Záleží na učiteľoch. Iniciatíva je naozaj v rukách jednotlivého učiteľa, prípadne riaditeľa školy. A čo ja môžem urobiť ako ich priaznivec alebo spisovateľ, o ktorom sa deti aj učia? Môžem ich podporiť prítomnosťou, prípadne skúsenosťami. Veľmi rád som sem prišiel práve preto, aby sme zase našli nejakú spoluprácu. Aby sme zomkli sily a do ďalších období si vymysleli nejakú platformu, na ktorej by sme mohli kooperovať,“ dodal Hevier.
UPOZORNENIE: TASR ponúka k správe zvukové záznamy.