Berlín 27. októbra 2020 (HSP/Sputnik/Foto:Public domain/ViktorKorrektor)
Západné štáty sú pobúrené politikou Ruska ohľadom Severnej morskej cesty, ale nemôžu s tým nič urobiť. Napísal novinár Felix Eick v článku pre nemecký denník Die Welt
Autor pripomenul, že ruský prezident Vladimir Putin v marci schválil novú Arktickú stratégiu na obdobie do roku 2035, ktorá predpokladá aktívne ekonomické osvojenie regiónu.
“Kremeľ chce takisto zaľudniť zasnežený Ďaleký sever, sotva vhodný pre hospodársku činnosť, a stará sa o vojenskú ochranu svojich hraníc, ktoré sa rozširujú kvôli globálnemu otepľovaniu,“ tvrdí Eick.
Novinár si myslí, že Rusko nemá nárok na Arktídu, aj tak ale tento priestor používa pre manévre: požaduje poplatky za použitie Severnej morskej cesty a v budúcnosti mieni poskytovať povolenie k plavbe iba lodiam “domácej flotily“, teda postaveným v ruských lodeniciach a plaviacich sa pod ruskou vlajkou.
“Na Západe sú pobúrení, ale nemôžu nič urobiť, pretože Moskva kontroluje túto obchodnú cestu. Cudzie lodné spoločnosti sú nútené priznať jej faktický monopol, a to aj kvôli prítomnosti ruských ozbrojených síl v tomto regióne,” píše autor článku a pripomína, že výhradný ekonomický priestor Ruska leží 200 km na sever od jeho výsostných vôd a zahŕňa väčšiu časť Severnej morskej cesty.
Vlani v decembri nadobudli účinnosť zmeny v Zákonníku obchodnej moreplavby, podľa ktorých majú lode pod ruskou vlajkou výhradné právo na morskú dopravu uhľovodíkov vyťažených na ruskom území a naložených na lode vo vodách Severnej morskej cesty do prvého miesta vykládky alebo prekládky. To isté sa týka dopravy ropy, zemného plynu, vrátane toho skvapalneného, a tiež plynového kondenzátu a uhlia.
Podľa výnosu ruského prezidenta Vladimira Putina, podpísaného v roku 2018, má doprava nákladov po Severnej morskej ceste dosiahnuť do roku 2024 50 miliónov ton ročne. Na zabezpečenie rastu dopravy nákladov Severnou morskou cestou Rusko aktívne rozširuje flotilu atómových ľadoborcov, ktorá nemá vo svete obdobu. 21. októbra napríklad spustili na vodu popredný atómový ľadoborec projektu 22220 Arktika. Dve ďalšie podobné lode uvedú do prevádzky v rokoch 2021-2022.
Americké ministerstvo obrany vlani Kongresu predstavilo Arktickú doktrínu majúcu za cieľ zablokovanie ruskej Severnej morskej cesty. V doktríne sa uvádza, že Arktída “má bezprostredný vzťah k národnej bezpečnosti USA“. Hlavná úloha Washingtonu spočíva v “nasadení smrtelnejšej, stabilnejšej, pružnejšej bojovej skupiny, ktorá má zabezpečiť konkurenčnú prevahu v tomto kľúčovom regióne“.
V máji 2020 po prvýkrát za 25 rokov vyplával do Barentsovho mora oddiel bojových lodí Šiestej flotily vojenského loďstva USA. Podľa oficiálnej správy Pentagonu má za cieľ “zaistenie bezpečnosti v zložitých prírodných podmienkach a podporu voľnej navigácie a nepretržitej spolupráce spojencov“.
Ruské ministerstvo zahraničia už skôr vyhlásilo, že členské štáty NATO pokračovali pod rúškom obviňovania Ruska z “militarizácie“ Arktídy v budovaní tamojšieho vojenského potenciálu. Ruský minister obrany Sergej Šojgu vyhlásil, že snaha NATO ukázať silu zvýšením intenzity výzvedných aktivít paktu pri ruských hraniciach vzbudzuje znepokojenie Moskvy.