Berlín 22. októbra 2015 (TASR/HSP/Foto:TASR/AP-Luca Bruno)
Emisný škandál odhalila americká Agentúra na ochranu životného prostredia (EPA)
Vysoký manažment Volkswagenu vedel o emisných problémoch dieselových áut už dávno, tvrdí týždenník Manager Magazin. Informovala o tom agentúra DPA.
Týždenník sa odvoláva na zápis zo zasadnutia predstavenstva kmeňovej značky VW. Jeho členovia podľa zápisu diskutovali o tejto téme už na jar 2014. Dôvodom bol list amerického úradu pre ochranu životného prostredia EPA, ktorý v septembri tohto roka vyniesol na svetlo škandál s manipuláciou emisií. Na čele predstavenstva VW bol vtedy Martin Winterkorn, ktorý medzičasom odišiel z čela koncernu.
Volkswagen sa k uvedeným informáciám nechcel vyjadriť, nereagoval ani na otázku agentúry DPA. Z dokumentov kalifornského úradu pre životné prostredie CARB vyplýva, že spoločnosť VW bola už v roku 2014 oboznámená s nezrovnalosťami. Automobilka dokonca dobrovoľne zvolala vozidlá, ktorých sa to týkalo, do servisu a predpokladala, že problém vyriešila.
Koncern sa priznal americkým úradom k manipulácii s emisiami dieselových áut 3. septembra. Úrad pre ochranu životného prostredia EPA totiž pohrozil, že zastaví registrácie nových modelov automobilky. Američania potom prípad zverejnili 18. septembra.
Winterkorn, ktorý odstúpil z čela koncernu koncom septembra, prevzal zodpovednosť za aféru, jasne však odmietol svoje osobné pochybenie. Podľa informácií z koncernu mal šéf vývoja VW Heinz-Jakob Neußer, ktorý bol medzičasom suspendovaný, na jar 2014 dostať z USA upozornenie na potenciálne porušenia amerických emisných noriem. Nie je jasné, či o tom informoval ďalších vysokých manažérov kmeňovej značky VW.
Nemecká automobilka Volkswagen (VW) dnes oznámila, že emisný škandál sa netýka motorov EA 288. Nemajú nainštalovaný softvér, ktorý skresľoval údaje o škodlivých emisiách. Informovala o tom agentúra DPA.
Emisný škandál sa netýka motorov EA 288, potvrdil VW
Koncern VW totiž dnes dopoludnia informoval, že v rámci interného vyšetrovania skúma, či okrem motorov EA 189, ktoré sú namontované v modeloch Volkswagen, Audi, Seat a Škoda, majú nainštalovaný zakázaný softvér aj vozidlá s motorom EA 288. Tento motor je “nástupcom” EA 189.
“Po dôkladnom preskúmaní je teraz jasné, že vo vozidlách s motorom EA 288 nie je nainštalovaný zakázaný softvér,” oznámila automobilka.
Škandál odhalila americká Agentúra na ochranu životného prostredia (EPA). Minulý mesiac totiž oznámila, že nemecká firma namontovala do vyše 480.000 dieselových áut v Spojených štátoch softvér, ktorý počas testovania umožňoval zamaskovať skutočné hodnoty oxidov dusíka. Volkswagen neskôr priznal, že po celom svete jazdí zhruba 11 miliónov áut s takýmto softvérom.