Berlín 12. mája 2015 (HSP/Foto:TASR-František Iván)
Nemecko onedlho už nebude poslednou krajinou, kde sa za jazdu po diaľniciach neplatí. O pol roka zavedie mýto pre osobné autá – ako pre domáce, tak aj pre zahraničné. Nový zákon, ktorý pred pol rokom odklepol Spolkový snem, schválila už aj Spolková rada
Samozrejme, iba niektorí zo Slovákov sa preháňajú po nemeckých diaľniciach a mnohých sa toto opatrenie nemeckých orgánov ani nedotkne. Avšak tí, ktorí predsa cestujú do Nemecka, na bezplatné využívané preslávenej diaľničnej siete v Nemecku môžu zabudnúť. Už pred dvomi rokmi sa začali objavovať chýry o plánoch na spoplatnenie diaľnic v Nemecku aj pre osobné autá. Pred rokom na jar tieto plány dostali reálnu podobu. Tento krok podporil aj nemecký minister dopravy Alexander Dobrindt a už 17. decembra 2014 dostalo diaľničné mýto zelenú: jeho zavedenie v rámci cestnej siete odobrila nemecká vláda.
Samozrejme, tento krok má svojich zástancov a oponentov ako vo vláde, tak aj v parlamente. Najviac protivníkov tejto reformy je v Hornej komore parlamentu, ktorá zastupuje nemecké spolkové krajiny. Avšak táto komora nemá také právomoci, aby mohla zavedenie mýta vetovať. Jediné, čo by sa jej možno podarilo – docieliť odloženie jeho platnosti. Avšak trochu skôr či neskôr myto sa stane realitou.
Neprajníci nového nariadenia sa predsa pokúsili o malý „mytný Majdan“ a niekoľko spolkových krajín, ktoré sa nachádzajú väčšinou na hraniciach Nemecka, sa snažilo presadiť zavedenie diaľničných úsekov, na ktorých by osobné autá mýto platiť nemuseli. Vedenie týchto spolkových krajín sa domnieva, že pohraničným regiónom hrozia kvôli výberu diaľničných poplatkov ekonomické škody, pretože mýto zaťaží len vodičov zo zahraničia. Nemcom sa o ročné mýto zníži daň z vlastníctva vozidla. Takže sú vo výhode.
Už dávnejšie je známe, že termínom spustenia mýtneho systému je budúci rok. Podľa dostupných informácií bude ročný poplatok mať maximálnu výšku 130 eur a odvíjať sa má od zdvihového objemu motora. Ekologické modely budú v tomto smere zvýhodnené. Okrem toho sa budú diaľnice dať zaplatiť na dva mesiace alebo desať dní. Ceny sú v tomto prípade 22 a 10 eur. Výška poplatku bude závisieť od ekologickej náročnosti prevádzky auta. Rozpätie ročného poplatku by teda malo byť 22 až 130 eur.
Experti pripomínajú, že Nemecko je už poslednou veľkou európskou tranzitnou krajinou, kde vodiči osobných áut za jazdu po diaľniciach neplatia. V malých krajinách je situácia predsa len iná. Bezplatné diaľnice pre osobné autá sú naďalej v Dánsku, Estónsku, Fínsku, Holandsku, Lichtenštajnsku, Luxembursku, Monaku a vo Švédsku.
Nemecký minister dopravy sa domnieva, že do štátnej kasy prinesie zaťaženie diaľnic poplatkami ročne asi 500 miliónov eur. Po súhlase vlády je celý plán bližšie k realite, no v hre je ešte aj Európska komisia, ktorá má výhrady k systému spoplatnenia. Mnohí europoslanci ho voči cudzincom považuje za diskriminačný. Preto môžu nastať menšie kozmetické úpravy, ale predsa myto na nemeckých diaľniciach od začiatku budúceho roka určite bude.
eu