Bratislava, 12. decembra 2015 (HSP/Foto: Facebook)
A už je tu zasa záver roka. Vianoce a Silvester sú pred dverami a tradičný šialený, veselý a pomerne náročný maratón sa začal: Slováci sa vrhli do obchodov a hľadajú darčeky pre svojich najbližších. Najviac však v týchto dňoch utrácajú na darčekoch alebo…?
Obchodní analytici v tejto súvislosti pripomínajú, že v piatok, 27. novembra, zachvátilo USA tradičné „nákupné šialenstvo“. Takzvaný Black Friday, pripadajúci na posledný novembrový piatok v roku, je totiž deň, ktorý štartuje predvianočné nákupy v krajine a obchodníci lákajú zákazníkov na veľké zľavy.
Na Slovensku síce tento zvyk nie je zatiaľ príliš udomácnený, aj u nás ale nájdeme obchody a e-shopy, ktoré v týchto dňoch ponúkajú mimoriadne zľavy. V Severnej Amerike má však korene aj Medzinárodný deň nenakupovania, ktorý „oslavujú“ taktiež 27. novembra a ktorého cieľom je upozorniť na negatívne dopady nakupovania na životné prostredie.
Analytici Poštovej banky vo svojom prieskume uvádzajú, že v prvej polovici tohto roka dosiahli tržby našich maloobchodníkov takmer 9,2 mld. eur. Ak túto sumu prepočítame na jedného obyvateľa, zistíme, že každý z nás nechal za prvých 6 mesiacov tohto roka v obchodoch 1 690 eur. A na čo míňame najviac peňazí?
Až 47 % svojej útraty sme nechali v rôznych supermarketoch či hypermarketoch, kde nájdeme pod jednou strechou takmer všetko od autopríslušenstva, cez odevy až po drogériu a potraviny. Takmer pätina našich výdavkov smerovala do obchodov s ostatným tovarom, ako sú predajne s oblečením, kozmetikou, liekmi či šperkmi. No a desatinu z našich peňazí sme nechali pri tankovaní na benzínkach a rovnako desatinu v predajniach s tovarom pre domácnosť /nábytok a pod./ či v internetových obchodoch.
Najúspešnejším obdobím z pohľadu maloobchodníkov podľa analytikov je zvyčajne posledný kvartál roka. A najúspešnejším mesiacom v roku zvykne bývať december, počas ktorého sú tržby väčšiny obchodníkov vyššie ako po zvyšok roka. Dôvodom sú samozrejme vianočné sviatky, pred ktorými vrcholí nakupovanie dobrôt na štedrovečerný stôl a darčekov pod stromček. Mnohí z nás si ale nenechávajú zháňanie darčekov na poslednú chvíľu a zablúdia do kamenných či internetových obchodov už takpovediac s príchodom prvých chladných jesenných dní. Posledný kvartál roka sa preto na celoročných tržbách maloobchodníkov podieľal vlani až 27 percentami. Ostatné štvrťroky si z celkových tržieb ukrojili podiel o veľkosti 23 až 25 %.
Nadpriemerné tržby počas posledného štvrťroka vlani zaznamenali takmer všetky oblasti maloobchodu. Jedinou výnimkou boli iba čerpacie stanice. Najväčšiu radosť prináša záver roka predajcom zariadení pre IKT /počítače, telefóny atď./, predajcom hračiek, športových potrieb a iného tovaru pre rekreáciu. Ich tržby dosiahnuté v poslednom kvartáli totiž predstavujú až takmer tretinu z celoročných tržieb.
To isté platí aj pre predajcov v stánkoch a na trhoch. Vyššie tržby počas posledných troch mesiacov v roku ale dosahujú aj predajcovia tovaru do domácnosti /nábytok a pod./, čo súvisí napríklad aj s našou snahou vylepšiť si bývanie pred blížiacimi sa sviatkami. Radosť v podobe rastúcich tržieb prináša záver roka takisto aj obchodníkom s oblečením či šperkmi, teda tradičnými vianočnými darčekmi a taktiež aj majiteľom internetových obchodov.
Bude tohtoročný záver roka pre obchodníkov úspešný? Analytici Poštovej banky pripomínajú, že hoci pre mnohých maloobchodníkov býva posledný kvartál roka tým najúspešnejším, nemusí pre nich automaticky znamenať aj medziročne vyššie tržby. Tohtoročný vývoj jednak na strane samotných maloobchodných tržieb, ale aj priaznivý vývoj v ekonomike ako takej, rast zamestnanosti a reálnych miezd naznačuje, že naši maloobchodníci by sa mohli na konci roka tešiť.