Londýn 06. októbra 2015 (HSP/The Guardian/Foto:TASR/AP-Markus Schreiber)
Bývalý minister vedy Lord Drayson pripustil, že podpora vlády pre dieselové automobily bola chyba a varoval, že diesely “doslova zabíjajú ľudí”
Pripomienka prišla len deň po tom, čo Volkswagen, druhý najväčší svetový výrobca automobilov, pripustil, že takmer 1,2 milióna vozidiel vo Veľkej Británii bolo zapojených do škandálu emisií, ktorý otriasol spoločnosťou.
Veľká Británia zaviedla daňové úľavy pre dieselové automobily v roku 2001, pretože do ovzdušia vypúšťajú menej CO2 než benzínové autá. Avšak ako je teraz známe, vypúšťajú iné škodliviny.
Drayson priznal: “Bola to chyba. Teraz vieme oveľa viac o škodlivých vplyvoch dieselov na zdravie ľudí. Tieto motory doslova zabíjajú ľudí a v spätnom pohľade môžeme vidieť, že to bolo chybné rozhodnutie.”
Povedal, že asi polovica z vozidiel na cestách vo Veľkej Británii a Európe celkovo sú diesely, preto musia byť rýchlo prijaté opatrenia. Vyzval automobilový priemysel na urýchlenie vývoja elektrických vozidiel.
Drayson, v súčasnosti podnikateľ s dlhodobým záujmom na čistej energii a elektrických autách, volá po vylúčení vozidiel z centier miest a prísnejších nezávislých testoch dieselových automobilov.
Nedávna štúdia z Londýna preukázala, že takmer 9.500 ľudí zomrie predčasne každý rok v hlavnom meste kvôli znečisteniu ovzdušia, ktorého hlavným prispievateľom sú výfukové plyny vznetových motorov.
Hlavné mesto Veľkej Británie chce presadiť v spolupráci s taxislužbami len elektromobily v kľúčových oblastiach dopravy. Londýn zároveň uvažuje nad zákazom chodu motora na voľnobeh a zavedením zóny s rýchlostným obmedzením 20 míľ za hodinu. Wendy Meadová, predsedkyňa výboru pre životné prostredie, povedala: “Dieselové motory boli považované za riešenie životného prostredia, ale v skutočnosti to je neviditeľný zabijak.”
Avšak vo Veľkej Británii nie sú len zástancovia elektromobilov: “Je čas, aby sme sa dôkladne pozreli na informácie a rozhodli sa, ktorá cesta je najlepšia. Nemali by sme sa priamo rútiť na zničenie automobilov s naftovým motorom, ak jasne prispievajú k zníženiu emisií CO2 vo Veľkej Británii. Ak by všetky tieto vozidlá spaľovali benzín, naše priemerné emisie oxidu uhličitého by sa zvýšili o 16%. To nemôže byť v našom záujme, ak chceme zmenšiť dopad na životné prostredie,” povedal profesor Richard Folkson.
“To, čo potrebujeme, je rýchle zavedenie nového testovacieho režimu, ktorý oveľa presnejšie odráža správanie vodičov v realite. My technici by sme potom mohli pokračovať v tom, čo úspešne robíme posledných 40 rokov: zlepšíme motory a spôsob čistenia výfukových plynov, ktoré pomôžu znižovať emisie pre všetky typy motorov. Diesel má mnoho atraktívnych vlastností, čo znamená, že bude súčasťou tohto pokroku aj naďalej.”
Pre porovnanie, Toyota v tlačovej správe uviedla, že od roku 1997 predala 8 miliónov hybridných vozidiel, ktoré vyprodukovali približne o 58 miliónov ton emisií CO2 menej, než by vypustili benzínové vozidlá s podobnou veľkosťou a výkonom. Spoločnosť Toyota odhaduje, že hybridné vozidlá Toyota ušetrili približne 22 miliárd litrov benzínu oproti palivu spotrebovanému benzínovými vozidlami podobnej veľkosti.