Bratislava 7. decembra 2021 (HSP/Foto:TASR-Miroslav Košírer)
ŽSR počas jesene za 57 miliónov zrekonštruovali či opravili viacero úsekov a ďalšími úpravami zlepšili situáciu na železniciach, čo prispeje k zníženiu meškania vlakov
Z dôvodu nedostatočných financií na prevádzkovanie železničnej infraštruktúry v minulých rokoch, ŽSR predĺžili cykly údržby a vo viacerých úkonoch sa realizovala len okamžitá údržba a opravy. Uvedený stav spôsobil zavádzanie prechodných obmedzení traťových rýchlostí (POTR) čo spôsobuje meškanie vlakov osobnej dopravy a nespokojnosť cestujúcej verejnosti.
Vďaka rokovaniam medzi ministerstvami financií a dopravy a následnému uvoľneniu prostriedkov z ministerstva financiívo výške 57 mil., pristúpili Železnice Slovenskej republikypočas jesene k rozsiahlym opravným prácam. Od 30. júna 2021 sa z týchto prostriedkov podariloodstrániť 54 prechodných obmedzení traťovej rýchlosti na hlavných koľajach v dĺžke 67, 569 km, čo priaznivo pôsobí na zníženie meškania vlakov osobnej dopravy nielen na Slovensku, ale aj pri medzinárodných vlakoch.
„Za 57 mil. eur vyčlenených na prevádzkovanie železničnej infraštruktúry z ministerstva financií sa do konca roka 2021 odstránia najmä riziká vo vzťahu k bezpečnosti a spoľahlivosti prevádzky a posilní sa plynulosť železničnej dopravy, čím sa zvýši nielen bezpečnosť ale aj komfort pre cestujúcu verejnosť. Zároveň sa čiastočne odstránia „okamžité“ opravy, ktoré sa často riešili v časovej tiesni s minimálnymi nákladmi, ktoré časom prechádzali na potrebu realizácie investícií a opráv veľkého rozsahu“, uviedol štátny tajomník ministerstva dopravy Jaroslav Kmeť.
Reklama
Uvoľnené finančné prostriedky z rozpočtu verejnej správy, ktoré spravuje ministerstvo financií, predstavujú obrovskú pomoc pre zabezpečenie údržby a bezpečnosti na železničnej infraštruktúre napríklad:
- výmenou výhybkových súčiastok (srdcovky, jazyky) sa odstraňujú opotrebované a defektoskopicky zistené chyby na výhybkových súčiastkach
- naváraním a zváraním sa regenerujú výhybkové súčiastky a koľajnice
- vymieňajú sa ojazdené a defektoskopickyvadné koľajnice (Kúty – Šaštín Stráže, Jesenné – Rimavská Sobota, Kremnica – Kremnické Bane, Sliač kúpele – Zvolen, Drienovská Nová Ves – Ličartovce
- zrealizovalo sa strojné čistenie štrkového lôžka (Spišské Vlachy – Markušovce, Štrba – Svit koľaj č. 1 a 2
- vykonalo sa znažné množstvo opravy geometrickej polohy koľaje strojným prepracovaním na hlavných tratiach ŽSR
- na koridorových tratiach Bratislava Rača – Žilina a rekonštruovaných tratiach Ružomberok – Ľubochňa a Žilina – Krásno nad Kysucou sa vykonáva strojné brúsenie koľajníc, čo značne predlžuje ich životnosť a zabezpečuje vyšší komfort jazdy pre cestujúcu verejnosť
- vykonáva sa ojedinelá a súvislá výmena priečnych podvalov v koľaji (Liptovský Mikuláš – Liptovský Hrádok, Heľpa – Červená Skala, Spišská Nová Ves – Markušovce, ŽST Barca)
- prebieha výmena podvalov vo výhybkách (napr. na Dúbravskom záhlaví vo Zvolene, v Šturove či v Bratislave – Novom Meste)
- bola vykonaná komplexná rekonštrukcia železničného zvršku na Zvolenskej spojke
- nemalá časť prostriedkov z rozpočtu sa vyčlenila aj na opravy a rekonštrukcie železničných priecestí a zabezpečovacích zariadení (Detva, Hurbanovo, Dvory nad Žitavou, Žilina – Rajec, Pruské – Lednické Rovné, Senec – Sládkovičovo, Bartošova Lehôtka – Kremnica, Plešivec – Gemerská Hôrka, Bardejov – Raslavice
- na priecestí častých kolízii v Tatranskej Lomnici – Studený Potok sa zvýšila bezpečnosť pre cyklistov
- prebieha odstraňovanie stromov za účelom nezasahovania do priechodného prierezu a prípravy na prevádzku v zimných podmienkach, keď pod náporom snehu padajú stromy na trakčné vedenia a do koľají
- realizuje sa oprava mostov, najmä oprava oceľových konštrukcií a výmena drevených mostníc (Bajč – Hurbanovo, Dunajská Streda – Dolný Štál)
- vykonala sa výmena izolácie na mostoch s priebežným štrkovým lôžkom (Bratislava hl. stanica – odb. Močiar, Bratislava hl. stanica – odb. Vinohrady)
- boli vykonané opravné práce na trakčných meniarňach, spínacích staniciach, trakčných vedeniach, osvetľovacích stožiaroch a zariadení ohrevu výhybiek
- výmena mechanických návestidiel za svetelné a náhrada nadzemného vedenia v ŽST Heľpa.
V oblasti pozemných stavieb z vyčlenených prostriedkov sa sústredili na opravu výťahov a eskalátorov na železničných staniciach, osvetlenia staníc a zabezpečenie bezbariérového prístupu a bezpečnosti pre cestujúcu verejnosť. Taktiež bolo potrebné vyčleniť prostriedky na opravy striech a opravy kotolní a určených technických zariadení.
Okrem opráv infraštruktúry poskytnuté finančné prostriedky poslúžia na zabezpečenie doplnenia stálych záloh vo výške 1,5 mil. EUR a nákupu materiálu vo výške 2,5 mil. EUR (koľajnice, výhybkové súčiastky, výhybky, trolejový drôt, podvaly), ktoré sa môžu využiť v budúcom roku pri realizácii opráv.
Redakciu informoval Ivan Rudolf, poradca ministra dopravy a výstavby pre strategickú a krízovú komunikáciu, riaditeľ odboru komunikácie.