Káhira 11. novembra 2015 (TASR/HSP/Foto:TASR-Štefan Puškáš)
Kým americké i britské zdroje sa prikláňajú k verzii, že pád lietadla mohol s veľkou pravdepodobnosťou zaviniť výbuch nálože nastraženej na palube, Rusko i Egypt zatiaľ túto verziu odmietajú
Súkromné bezpečnostné služby v egyptskom letovisku Šarm aš-Šajch používajú ručné detektory výbušnín, o ktorých britskí odborníci tvrdia, že “jednoducho nefungujú”. Informovala o tom americká spravodajská televízia CNN.
K spochybňovaným kontrolám vo vyhľadávanom egyptskom letovisku na pobreží Červeného mora dochádza v čase, keď sa vyšetrovatelia pádu ruského lietadla s 224 obeťami na životoch snažia zistiť, či na jeho palubu mohla byť prepašovaná výbušnina.
Spravodajcovia CNN v letovisku Šarm aš-Šajch, odkiaľ ruské lietadlo v osudný deň – 31. októbra – štartovalo, si všimli, že ochranky v hoteloch a nákupných strediskách používajú ručné detektory výbušnín podobného typu ako ten, ktorého vývoz britská vláda zakázala.
Hovorca britského ministerstva zahraničných vecí pre CNN uviedol, že britské úrady už záležitosť spojenú s používaním nespoľahlivých detektorov nastolili na rokovaniach s egyptskými partnermi.
K havárii ruského lietadla spoločnosti Kogalymavia došlo 31. októbra. Airbus A321, smerujúci do Petrohradu, sa zrútil zhruba 30 minút po štarte z egyptského letiska Šarm aš-Šajch. Na palube bolo 217 cestujúcich a sedem členov posádky. Väčšinu cestujúcich tvorili Rusi, na palube boli aj štyria Ukrajinci a jeden Bielorus. Trosky stroja sa našli zhruba 100 kilometrov južne od mesta Aríš, administratívneho centra provincie Severný Sinaj.
Kým americké i britské zdroje sa prikláňajú k verzii, že pád lietadla mohol s veľkou pravdepodobnosťou zaviniť výbuch nálože nastraženej na palube, Rusko i Egypt zatiaľ túto verziu odmietajú.
Televízia CNN s odvolaním sa na americký vládny zdroj, oboznámený s vývojom vyšetrovania v Egypte, uviedla, že Káhira požiadala americký Národný úrad pre bezpečnosť v leteckej doprave (NTBS) o vyslanie expertov na motory. Americká strana teraz očakáva od Egypta spresňujúce informácie o motoroch lietadla, ktoré zostrojila americká firma Pratt&Whitney.
Podľa ruských zdrojov prizvanie amerických expertov na motory k vyšetrovacím tímom v Egypte svedčí o tom, že Káhira za najpravdepodobnejšiu príčinu leteckého nešťastia považuje výbuch motora.
K zodpovednosti za pád lietadla sa prihlásila sinajská odnož extrémistickej organizácie Islamský štát. Po leteckom nešťastí viacero krajín pozastavilo lety do Egypta a mnohé z nich vyslali do tejto severoafrickej krajiny odborníkov zo svojich bezpečnostných štruktúr, aby posúdili účinnosť existujúcich i nových bezpečnostných opatrení.