Moskva 23. októbra 2015 (HSP/sputnik/Foto:Kamaz)
Na Národnej univerzite vedy a technológie v Moskve (MIS&S), ktorá sa konala v piatok, zástupcovia tímu oznámili práce na novom autopilotnom vozidle Kamaz
Odhalenie vývoja prebiehalo vo veľkom štýle, konali sa prvé testy za prítomnosti novinárov a zástupcov značky. Vo svojom prejave za okrúhlym stolom zástupcovia spoločnosti Kamaz vysvetlili, že od začiatku roka “prešiel autopilotný Kamaz dvoma fázami testovania v Tatarstane a moskovskej oblasti. Vozidlo je schopné samostatne vykonávať základné manévre (zatáčanie, otočenie sa, kľučkovanie, atď.), zastaviť pred rôznymi prekážkami a pohybovať sa v organizovanej doprave s ostatnými automobilmi. Vozidlo je tiež schopné rozoznať ľudí a ostré zákruty,” poznamenala spoločnosť.
Podľa vývojárov je tento autopilotný Kamaz jediným vozidlom vo svojej triede na svete, ktoré je schopné pohybovať sa v podmienkach zlej viditeľnosti, vrátane hmly, sneženia a silného dažďa.
“V súčasnej dobe sa naše nákladné vozidlo môže pohybovať v režime autopilota rýchlosťou až 60 kilometrov za hodinu. To je postačujúce pre mestskú prevádzku. O niekoľko rokov sa automobily budú môcť pohybovať bezpečne bez ľudského dozoru rýchlosťami 80 až 90 kilometrov za hodinu,” vysvetlil zástupca Kamaz.
“Hlavná výhoda nášho autopilotného nákladného vozidla spočíva v tom, že na rozdiel od svojich zahraničných náprotivkov je náš kamión schopný jazdy po vozovkách so slabým označením alebo dokonca bez označenia,” dodal zástupca.
Inžinieri tvrdia, že pracujú na zvýšení efektivity režimu autopilota pri vyšších rýchlostiach. MIS&S sa podieľa na tomto projekte a vyvíja softvér pre systémy aktívnej bezpečnosti automobilu na základe stereo-optických technológií, ktoré umožňujú, aby vozidlo “videlo” a analyzovalo prostredie na cestách. Univerzita navyše uskutočnila testovanie a adaptáciu radarového zariadenia.
Úlohou týchto technológií “je vytvoriť umelú inteligenciu systémov, ktoré umožnia, aby Kamaz bez vodiča dokázal analyzovať dopravnú situáciu a aby bol schopný jazdy nezávislej od ľudského faktora.”
V komentári k potenciálu vozidla zástupca spoločnosti poznamenal, že je o ich projekt veľký záujem a spoločnosť eviduje niekoľko predobjednávok, najmä od poľnohospodárskych a ťažobných firiem, teda tých odvetví, kde vozidlá nejazdia po verejných komunikáciách.
Ministerstvo školstva a vedy prejavilo aktívny záujem o projekt už od jeho počiatku, pričom mu pridelilo financovanie v hodnote 300 miliónov rubľov (asi 4 milióny eur) a spoločnosť Kamaz prisľúbila ďalších 90 miliónov rubľov (1,2 milióna eur). Automobil je postavený na báze Kamazu 5350.
Podobný projekt vyvíjajú aj Spojené štáty pod názvom „Terminator“. Testovala ho anglická automobilová relácia Top Gear (video nižšie).
Videá: