Kyjev 26. septembra 2020 (HSP/Foto:Screenshot:YouTube)
Ukrajina sa chce uchádzať o filmového Oscara americkej Akadémie filmových umení prostredníctvom filmu režiséra a scenáristu Valentyna Vasjanovyča – „Atlantída“. Film ukazuje, čo zostane z Donbasu v roku 2025, keď kyjevský režim nakoniec vyhrá vojnu s Ruskom a oslobodí Doneck a Lugansk
Tvorcovia filmu zamerali svoju pozornosť na región Donbasu, ktorý sa má po vojenskej porážke proruských ľudových republík zmeniť na územie nevhodné pre život ľudí. Donbas je zobrazený ako mŕtva púšť a v búrke vojnového konfliktu utopená ukrajinská „Atlantída“. V regióne opäť zaveje ukrajinská zástava, avšak cenou za toto víťazstvo bude post-traumatický syndróm a zničený život ukrajinského veterána Serhija.
V ruských médiách táto nominácia vyvolala rozporuplné reakcie a otázky, či tvorcovia filmu nezabudli do scenára zakomponovať dejovú líniu o intímnom vzťahu ukrajinského homosexuálneho atošnika (ATO – antiteroristická operácia) s americkým černošským inštruktorom, ktorý svojho ukrajinského milenca tajne podvádza s invalidným esbeušnikom (SBU – Ukrajinská bezpečnostná služba), zverbovaným príslušníkmi ruskej FSB (Federálna bezpečnostná služba). Kritici pripomínajú, že bez splnenia náležitých genderových parametrov bude mať ukrajinský film iba mizivú šancu na úspech pri udeľovaní Oscarov.
Ešte horšie sa o filme vyjadrujú diváci, ktorí mali tú smolu a celý film si odtrpeli na vlastné oči. Okrem toho, že tvorcovia filmu podľa ich mienky úplne rezignovali na akúkoľvek divácku stráviteľnosť svojho diela, rezonuje tiež názor, že pohľad na akvárium s exotickými rybičkami človeka umelecky obohatí mnohonásobne viac ako 106 nekonečne dlhých a nudných minút postapokalytických obrazov a triedenia exhumovaných ľudských kostí .
Gabriel Gačko