Bratislava 10. apríla 2015 (HSP/BAO/Foto:BAO)
Pre rozšírenie cesty developer vyrúbal stromy a zeleň na nábreží, ktoré robili prirodzenú zábranu medzi nábrežnou promenádou a hlučnou cestou
Občianski aktivisti a aktivistky združení v iniciatíve Bratislava otvorene (BAO) chcú poukázať na skutočné dôsledky realizácie projektu Zuckermandel. Z dôvodu masívnej výstavby na Zuckermandli sa veľmi zintenzívni automobilová doprava od mosta Lafranconi až po Šafárikovo námestie.
Pre rozšírenie cesty developer vyrúbal stromy a zeleň na nábreží, ktoré robili prirodzenú zábranu medzi nábrežnou promenádou a hlučnou cestou (foto BAO v prílohe). Miestami sa tento úsek zelene zúži na cca 3 m.
Takýto devastujúci prístup k verejným plochám zelene, či rozširovanie nábrežnej štvorprúdovky na šesťprúdovú rýchlostnú cestu je v súčasnosti nemoderné a prekonané. V mestách vyspelej Európy sa realizujú presne opačné tendencie. Tam sa doprava pri riekach ukľudňuje, dáva sa pod zem, a z nábreží sa stávajú pešie zóny či verejné priestranstvá (napr. Paríž). Naopak, v Bratislave sa povyšuje zisk súkromných spoločností nad verejný záujem.
Bývalý primátor Ftáčnik svojím nekoncepčným prístupom z neznámych dôvodov podľahol tlaku investora, a vydal súhlasné záväzné stanovisko bez verejnej diskusie a posúdenia širokej odbornej aj občianskej verejnosti o doprave na nábreží. Pritom povinnosť ochraňovať existujúcu verejnú zeleň má hl. mesto SR zo zákona, či musí vyžadovať súlad so strategickými dokumentami ako sú Program hospodárskeho a sociálneho rozvoja alebo so Stratégiou adaptácie na nepriaznivé dôsledky zmeny klímy a ďalších.
Bratislava takto prichádza o najvzácnejší priestor. Nábrežná promenáda sa zahustí a tým sa zúži na úzky chodník, kde sa budú zrážať cyklisti a chodci tak, ako je to už teraz pred River parkom. Hluk, emisie, prach a špina budú sprevádzať chodcov na nábreží pred budúcim Zuckermandlom. Takto sa stále posúva “rakovinový nádor” nepodarenej mohutnej výstavby Riverparku bližšie smerom k Starému Mestu.
Projekt Zuckermandel bude pomaly odhaľovať Bratislavčanom všetky svoje temné stránky. Snaha o maximalizáciu ziskov prinesie husto zastavané územie s výškovými budovami. Toto územie je stále pamiatkovou rezerváciou, kde sa mal zvoliť úplne iný a citlivejší prístup. Budovy svojim objemom zatienia masív hradného brala s Bratislavským hradom, ničím nebudú pripomínať pôvodnú zástavbu barbarsky zbúraného Podhradia. Pri plnej prevádzke Zuckermandlu (so svojimi cca 1000 parkovacími miestami) sa stane nábrežie ťažko prejazdné, čo je už dnes v špičkových hodinách kritické. Vjazdy, výjazdy s ďalšími svetelnými križovatkami spomalia dopravu, obmedzia peší a cyklo pohyb a znížia preferenciu MHD. Stále zostáva nedoriešená križovatka Mostová, ktorej riešenie bolo podmienené kolaudáciou Zuckermandlu. Občania Bratislavy a potreby verejnosti sú pre tohto developera nezaujímavé, ich požiadavky na lepšie životné prostredie, históriu a kultúru či kvalitu života sústavne neakceptuje a zhoršuje.
Kedy začne samospráva konečne myslieť aj na občanov a na verejný záujem? Kedy sa rozbehne aktívna participácia verejnosti na projektoch v meste, ktoré bezprostredne budú ovplyvňovať kvalitu života a životného prostredia? Občianski aktivisti a aktivistky iniciatívy Bratislava otvorene preto poslali 20.3.2015 návrh takejto aktívnej participácie novému primátorovi. Očakávajú, že s novým vedením magistrátom prídu aj nové formy komunikácie s verejnosťou, záujem o občanov a ich potreby ako aj zvyšovanie kvality života.
Bratislava patrí všetkým občanom, nie len developerom a úradníkom!
jf