Slovensko 5. februára (HSP/Foto: HSP)
Jedni ho kritizujú, iní chvália. Les Misérables – filmový muzikál, ktorý v rôznych ľuďoch vyvoláva rôzne emócie. Dej pozná takmer každý, keďže román Viktora Huga, Bedári má za sebou viacero filmových spracovaní. A hoci sa dejová línia odvíja pred takmer dvesto rokmi, problémy ľudí v 19. storočí môžeme vidieť aj v tom našom.
Hlavná postava Jean Valjean, väzeň, ktorý sa dostáva na slobodu. Na slobodu, ktorá ho zavrhuje. Každý sa mu otáča chrbtom, pretože má “doklad“, že bol zlodejom. Neprežívajú to isté aj dnes prepustení väzni? Aj oni sa preukazujú výpisom či odpisom z registra trestov pred svojimi budúcimi zamestnávateľmi. Aj na nich ľudia ukazujú, veď je to ten, tá, čo… Ak si poviete, že majú predsa slobodnú vôľu a na základe nej spáchali trestný čin, máte pravdu. Ale práve tá slobodná vôľa, ktorá ich priviedla až na samé dno, im pomáha odraziť sa a pokračovať ďalej, v tom, čo väčšina z nás nazýva “slušný život“. Možno práve skutok, ktorý zažil Jean Valjean, keď pri jeho krádeži boli popreté všetky svetské a právne zákony, pomáha niektorým ľuďom otvoriť oči. Kňazovi stačilo povedať: ukradol to striebro, pretože právo bolo na jeho strane. On si však zvolil Božiu cestu, cestu lásky k blížnemu. Preukázal mu láskavosť, ktorej podľa mnohých nebol hoden. Asi by bolo naivné tvrdiť, že mnohým väzňom stačí preukázať, len záujem, láskavosť, pocit spolupatričnosti, či podporu a hneď vidíme úžasné zmeny, ktoré sa stali aj s Jean Valjeanom. Žiaľ život nie je film, ale čo môže človek urobiť je neškatuľkovať ich a nedávať im nálepku.
Pracujúce ženy a pracujúci muži. Ďalší scenár, ktorý sa dennodenne odohráva. Podávať čo najvyššie výkony. Človek má predsa šťastie, že má prácu. A ak sa vám náhodou nepáči, na vaše miesto čakajú mnohí iní. Takže ostáva vám len mlčať a pracovať ďalej, pretože doma vás čakajú deti a nezaplatené účty.
Osamelé matky ako Fantine, ktoré muž opustil či zomrel, tiež nie sú výnimkou ani v 21. storočí. Ostali samé na starostlivosť o deti. Ostali samé na ich materiálne zabezpečenie. Ženy, ktoré prežívajú strach, osamelosť či beznádej.
Manželia Thénadierovci. Ľudia, ktorí “oživujú“ dej filmu, ale aj náš každodenný život svojim napodobňovaním chameleóna. Nie je situácia, ktorej by sa nevedeli prispôsobiť a vyťažiť z nej, čo najviac, pretože vždy dokážu zacítiť vôňu peňazí. Peniaze sú všade okolo nás, stačí ich len pozbierať!
Ďalšou výraznou postavou je Javert – neúnavný muž spravodlivosti. Muž, ktorý celý život zasvätil zákonu a dodržiavaniu právnych noriem. Všetko, čo konal, konal v mene spravodlivosti, v mene vyšších cieľov. Lenže čím vyššie postupoval, tým hlbšie padal. Súcit a odpustenie od Jeana Valjeana spôsobili, že nakoniec stratil zmysel života. Niekde som čítala, že ľudia na vrchole svojej kariéry sa cítia veľmi osamelí. Neviem či je to skutočne pravda, ale stvárnenie Javerta to potvrdzuje.
Bedári sú odlišný od iným filmov, pretože majú muzikálovú podobu, čo prináša netradičný zážitok. Dej tiež prináša krásna zobrazenie vnútorných myšlienok jednotlivých postáv, zobrazenie romantiky v podobe lásky medzi Cosette a Mariusom, ale aj boja mladých mužov za svoj národ. Bedári sú pastvou pre oči, balzamom pre sluch, chýba už len prenos vône.
Zuzana Franková
Ak si chcete prečítať všetky články autorky, vložte do vyhľadávania jej meno