“Okamžite pred spojením volania sa spustí oznámenie v slovenskom jazyku s informáciou o tom, že volá na službu so zvýšenou tarifou. V tej chvíli môže hovor ešte pred tarifikáciou ukončiť. Ak sa niekto napríklad obáva, že jeho telefón by mohol byť na takéto volanie zneužitý, môže si dať u svojho telefónneho operátora bez poplatku zablokovať odchádzajúce volania, SMS alebo služby multimediálnych správ (MMS) na tieto čísla,” upozornil hovorca. Doplnil, že čísla so zvýšenou tarifou sú z množín (0)900, (0)97 a (0)98.
“Regulačný úrad a ďalšie štátne orgány už v minulosti upozorňovali občanov, aby sa pred takýmto volaním dôkladne oboznámili s podmienkami súťaže a s cenou volania. Najviac ohrozenými skupinami sú deti a starší ľudia,” skonštatoval Vavro. Reagoval tak na rôzne súťaže v slovenských médiách, ktoré jeden z divákov na základe ním vykonanej analýzy označil za podvodné. Ich podstatou sú jednoduché otázky, na ktoré súťažiaci divák odpovedá telefonicky volaním na číslo so zvýšenou tarifou – audiotextové číslo. Podozrenia z podvodu riešia orgány činné v trestnom konaní, ktoré podľa zákona o elektronických komunikáciách môžu zabrániť podvodnému konaniu alebo zneužitiu tak, že uložia telekomunikačným operátorom, aby zablokovali prístup k číslam alebo službám a zadržali platby za ne.
Vavro pripomenul, že približne rok dozadu Rada pre vysielanie a retransmisiu (RVR) a česká Rada pro rozhlasové a televizní vysílaní spoločne varovali divákov pred podvodnými televíznymi súťažami. RVR následne za takéto televízne súťaže ukladala pokuty. “Náš regulačný úrad sa neuspokojil len s upozorňovaním občanov, ale urobil konkrétne kroky, ktorými sa predchádza šoku volajúcich z vysokého účtu, ku ktorým by dochádzalo po nechcených volaniach na služby so zvýšenou tarifou,” zdôraznil Vavro.