Bratislava/Trnava 24. februára 2015 (TASR/HSP/Foto:TASR-Oliver Ondráš)
Ministerstvo školstva spustilo projekt v septembri 2015
Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu (MŠVVaŠ) SR dodalo na školy 20.000 tabletov a zriadilo 1209 tabletových učební. Projekt pod názvom Elektronizácia vzdelávacieho systému regionálne školstva, alebo skrátene aj Digi škola, pomáha vo vzdelávaní nielen zdravým žiakom, ale i tým so špeciálnymi potrebami.
Projekt tabletových učební spustilo ministerstvo v septembri 2014 na 697 základných a 332 stredných školách Slovenska (mimo Bratislavského kraja) a od samého začiatku predstavuje prínos vo vyučovaní. Z celkového počtu 1209 tabletových učební sa 67 z nich používa v školách, ktoré integrujú deti so špeciálnymi potrebami.
Jednou z učiteliek, ktoré tablety využívajú pri práci s deťmi so špeciálnymi potrebami, je aj Zuzana Holkovičová zo Základnej školy s materskou školou na Ulici Andreja Kubinu v Trnave. Škola s 366 žiakmi integruje v rámci svojej pôsobnosti deti so zdravotným hendikepom, ale i deti so špeciálnymi potrebami, a to nielen formou samostatných tried, ale i formou ich začleňovania do kolektívu zdravých detí. Ako jedna z prvých sa iniciatívne zapojila do projektu Digi škola a získala tak tabletovú učebňu pre svoju školu.
“Tablety značne zefektívňujú náš vzdelávací proces a žiakom pomáhajú kompenzovať nedostatočnú pozornosť či slabšiu orientáciu v textoch. Tým, že každý žiak má na hodine svoj tablet, ľahšie dosiahnem interaktivitu a pozornosť, no umožním im takto najmä rozvíjanie kognitívnych schopností či lepšie absorbovanie preberaného učiva. Na každú hodinu si viem bezplatne stiahnuť potrebnú aplikáciu a aktívne ju využiť pri práci so žiakmi,“ zhodnotila prínos tabletov Zuzana Holkovičová.
K základným podmienkam pre efektívne vzdelávanie žiakov so zdravotným či iným postihnutím patria priestorové, materiálne a personálne podmienky. “V praxi to znamená, že týchto žiakov vzdelávajú pedagogickí zamestnanci s kvalifikáciou špeciálnej pedagogiky s využitím kompenzačných a špeciálnych učebných pomôcok. Nezastupiteľnú úlohu pri tom majú aj informačno-komunikačné technológie,“ uviedla riaditeľka odboru špeciálnych škôl, špeciálnych výchovných zariadení a poradenských zariadení MŠVVaŠ Mária Tekelová.
Počiatočné obavy učiteľov z využívania tabletov na hodinách prekonali školenia realizované v spolupráci s Metodicko-pedagogickým centrom ešte v roku 2014. Nadstavbu a prínos vo vyučovaní predstavuje i riešenie Samsung School, ktoré sa aktuálne do tabletových učební zavádza. To umožňuje výučbu s tabletmi plne riadenú a kontrolovanú učiteľom, možnosť sprístupniť individuálny obsah, zdieľanie obrazovky tabletu s interaktívnou tabuľou a mnohé iné výhody. Prvé školenia pod názvom Manažment tabletovej učebne sa uskutočnia už v piatok 27. februára a pokračovať budú až do júna 2015.
mž