Bratislava 17. januára 2022 (TASR/HSP/Foto:Wikimedia, Facebook)
Valné zhromaždenie Študentskej rady vysokých škôl (ŠRVŠ) presadzuje, aby kompetentné orgány riešili možnosti návratu všetkých študentov k plnohodnotnému prezenčnému vzdelávaniu. Zároveň konštatuje, že je nutné neustále mapovať stav pandémie na vysokých školách a na základe toho vyhodnocovať situáciu a najbezpečnejšiu formu výučby. Vyplýva to z uznesenia Valného zhromaždenia ŠRVŠ, zverejneného na webe ŠRVŠ
Zároveň Valné zhromaždenie ŠRVŠ poverilo predsedníctvo ŠRVŠ, aby aktívne riešilo otázku návratu študentov k prezenčnej výučbe s relevantnými partnermi s dôrazom na dodržanie protiepidemických opatrení.
Témou bola aj metodika financovania verejných vysokých škôl na rok 2022. Valné zhromaždenie ŠRVŠ žiada politickú reprezentáciu o navýšenie rozpočtu na vysokoškolské vzdelávanie, vedu a sociálnu podporu študentov vysokých škôl. Poukázalo tiež na to, že dlhodobo vníma a upozorňuje na podfinancovanie vysokých škôl na Slovensku, čo má priamy vplyv na chod univerzít.
“Návrh financovania verejných vysokých škôl na rok 2022 prehlbuje tento problém zvlášť v súčasnosti, kedy hrozba inflácie a zvýšenie cien energií ovplyvnia ceny ubytovania na internátoch a chod univerzít, čo môže viesť k likvidácií univerzít a zvýšeniu ekonomickej záťaže študentov,” uvádza sa v uznesení Valného zhromaždenia ŠRVŠ.
Reklama
Zníženie financovania verejných vysokých škôl bude mať podľa neho vplyv na odlev študentov.
Valné zhromaždenie ŠRVŠ presadzuje, aby mala študentská samospráva jasné miesto v pripravovanej novele vysokoškolského zákona.
Slovenská komora učiteľov: Najťažšie z celého procesu bude získať učiteľov pre reformu
“Máme totiž negatívne skúsenosti zo zavádzania poslednej, takzvanej Mikolajovej reformy, keď sa nepripravené zmeny hodili na plecia školám a učiteľom v júni a počas letných dovoleniek museli vytvoriť vlastné vzdelávacie programy. Až po veľkom tlaku sa do tohto rozbehnutého procesu zapojili metodické centrá ako vzdelávacie inštitúcie a začali školiť o tom, čo vlastne vzdelávacie programy sú a ako na nich pracovať,” vysvetlila Rothensteinová.
Hoci obavy podľa jej slov pretrvávajú, veria, že sa v školstve z chýb poučili a že ich vedenie ministerstva nebude opakovať.
“Ohlásené reformné zmeny majú byť sprevádzané vzdelávaním pedagógov, podpornými materiálmi, podporou pre učiteľov v podobe mentorov, minister prisľúbil, že budú nové učebnice. Aj napriek pozitívnemu naštartovaniu zmien v učebnicovej politike a vo vzdelávaní pedagógov si myslíme, že to je náročný proces, a uvidíme, ako sa ho podarí implementovať tak, aby sa dodržali ohlásené termíny,” poznamenala.
Zmena je však podľa Rothensteinovej potrebná, ukazujú to aj výsledky medzinárodných meraní.
“Učitelia na základných školách často hovoria o tom, že nevedia, prečo sa niektoré témy, respektíve ich obsah učí už na úrovni základného vzdelávania, nemajú čas na to, aby sa na hodinách venovali diskusii, projektovému vyučovaniu, hlbšiemu prepájaniu vedomostí s praxou. Sú tlačení obsahom a množstvom encyklopedických vedomostí, ktoré žiaci skôr memorujú a nepoužívajú sa zmysluplne, nie sú pre deti trvalé,” povedala Rothensteinová.
Ako tvrdí, zmena je potrebná aj z dôvodu, že obsah, ktorý sa deti v škole učia, je skôr zoznamom izolovaných predmetov ako zmysluplne prepojeným systémom, ktorý rozvíja jednotlivca v tom, v čom je jeho potenciál.
Rothensteinová tvrdí, že zmena už reálne priniesla nový spôsob, akým sa pristupuje k tvorbe základných dokumentov.
“Samotní učitelia majú možnosť ovplyvniť to, čo budú neskôr v škole učiť vo svojom predmete alebo vzdelávacej oblasti, pretože boli oslovení na spoluprácu pri tvorbe a pripomienkovaní dokumentov. Uvidíme, ako sa sami do tohto procesu zapoja a či bude ich vklad vo výsledku viditeľný,” uzavrela.
Kritické myslenie, digitálne zručnosti, flexibilita a orientácia v možnostiach súčasného sveta sú oporné body pripravovanej zmeny s názvom Vzdelávanie pre 21. storočie. Do pripomienkového konania pre odborníkov, učiteľov, rodičov a samotných žiakov vstúpil dokument podoby nového vzdelávania pre základné školy z dielne rezortu školstva a Štátneho pedagogického ústavu.