Bratislava 15. februára (TASR) – Slovensko potrebuje ucelenú koncepciu podpory predaja domácich výrobkov, keďže úroveň predaja jeho produkcie je na vnútornom trhu mimoriadne nízka – nedosahuje ani 50 % z celkového objemu realizovaných potravín. Podľa Slovenskej poľnohospodárskej a potravinárskej komory (SPPK) sa zásadnejší obrat v predaji domácich potravín na vnútornom trhu nedá dosiahnuť iba jedným opatrením, ale sériou systematických krokov.
"Za mimoriadne dôležitý považujeme jednotný postup štátu a všetkých účastníkov trhu. Štát by mal zohrať koordinačnú i podpornú úlohu, ak mu na predaji domácej produkcie naozaj záleží. Preto by mal v jeho gescii vzniknúť centrálny program podpory slovenských výrobkov, do ktorého by sa zapájali aj mimovládne organizácie a samosprávne subjekty," povedal predseda SPPK Milan Semančík.
Podľa podpredsedu SPPK pre potravinárstvo a obchod Dušana Janíčka rastúce ceny potravín i aféry s ich kvalitou vyvolávajú v čoraz väčšej miere diskusie o otázkach potravinovej sebestačnosti a bezpečnosti. Vyspelé krajiny si čoraz viac uvedomujú ich význam a tomu podriaďujú aj svoje strategické rozhodnutia.
Jedným z najdôležitejších opatrení musí byť podľa SPPK cielená, trvalo udržateľná a komplexná propagačno-informačná kampaň o dôležitých súvislostiach kupovania domácich potravinárskych výrobkov, zameraná na všetky vrstvy a skupiny obyvateľstva. Obsahovať by mala všetky tradičné aj menej tradičné podporné nástroje, vrátane výstav, prezentačných akcií zameraných na slovenské potraviny, celoštátnych alebo regionálnych spotrebiteľských súťaží. So slovenským spotrebiteľom nikto doteraz systematicky nepracoval, preto nemá pri nákupoch vždy dostatok informácií na to, aby sa mohol správne rozhodnúť.
"Toto všetko by mohol dostať do vienka odbytový alebo podľa niektorých tzv. marketingový fond. Myšlienku jeho zriadenia nezavrhujeme, ale naďalej sme presvedčení, že sa pre ňu musí získať čo najširší konsenzus podnikateľskej sféry, k čomu by mohli prispieť okrem iného aj okrúhle stoly zainteresovaných strán. Každá takáto iniciatíva môže byť úspešná iba vtedy, keď sa pre ňu podarí získať čo najväčšiu podporu spomedzi tých, ktorých sa má bezprostredne týkať," zdôraznil Janíček.
Informoval zároveň, že SPPK bude trvať na spoluúčasti štátu na prípadnej realizácii takéhoto projektu. Jeho činnosť by totiž mala prispieť k zvýšeniu predaja domácich poľnohospodárskych a potravinárskych výrobkov, z čoho by neprofitovali len samotní výrobcovia, ale v podobe vyššieho výberu daní a rastu zamestnanosti aj štát. Preto SPPK považuje za logické, aby sa na finančných nákladoch fondu podieľali aj verejné zdroje. Z nich sa poskytujú nemalé stimuly výrobcom v iných odvetviach, preto by sa mali nájsť aspoň určité podporné prostriedky aj na zvyšovanie predaja domácej agropotravinárskej produkcie.