Londýn 4. júla 2023 (HSP/The European Conservative/Foto:Screenshot)
Zákaz hybridných automobilov v Spojenom kráľovstve by mohol byť predložený, aby pomohol Konzervatívnej strane obnoviť jej klesajúci kredit v oblasti klímy, informuje The European Conservative
História tejto triedy vozidiel bola plná zvratov. Najprv boli Briti motivovaní k hybridným vozidlám lákavými grantmi a dotáciami. Vláda tiež vynaložila milióny na kampaň na podporu ekologických výhod hybridných vozidiel. Potom, len o niekoľko rokov a približne 400 000 predaných hybridných vozidiel neskôr, Boris Johnson oznámil, že tieto vozidlá budú od roku 2035 zakázané. Toryovia, ktorí sa čoraz viac približovali k snahe o “čistú nulu”, považovali hybridné autá za ekologické, ale nie dostatočne ekologické. Rozhodnutie bolo vtedy opísané ako “kopanec do tváre tým ľuďom, ktorí si mysleli, že robia dobrú vec”, ale teraz sa ocitli v obavách zo znižovania hodnoty pri opätovnom predaji.
Teraz sa zdá, že súčasný premiér Rishi Sunak sa bude snažiť prekonať pána Johnsona, najmä po tom, čo sa zistilo, že populárne hybridné autá vypúšťajú podstatne viac oxidu uhličitého, ako sa spotrebitelia na základe oficiálnych meraní domnievajú (v niektorých prípadoch až o 70 % viac).
Chris Stark, výkonný riaditeľ Výboru pre klimatické zmeny (CCC), uviedol, že ministri by urobili dobre, keby “čo najviac urýchlili dátum, keď postupne vyradíme hybridné vozidlá”.
Sunak by mohol byť povzbudený verdiktom Výboru pre klimatické zmeny (CCC), ktorý tento týždeň uviedol, že “Spojené kráľovstvo stratilo svoje jasné vedúce postavenie v oblasti klímy”. Poradná skupina ukazovala prstom predovšetkým na nové záväzky týkajúce sa fosílnych palív, ale ich zrušenie by bolo oveľa komplikovanejšie ako len urýchlenie zákazu hybridných automobilov.
Veľký počet podnikov v automobilovom priemysle a jeho okolí bude pravdepodobne tiež presadzovať skorší zákaz vzhľadom na výhody, ktoré by im to umožnilo získať. V rámci konzultácie o budúcnosti benzínových, dieselových a hybridných automobilov a dodávok v roku 2020 “väčšina” prevádzkovateľov nabíjacích miest, ktorí by profitovali z nárastu počtu plne elektrických automobilov na cestách, uviedla, že podporuje skorší dátum postupného zrušenia ako rok 2035. CCC vtedy tiež uviedla, že hybridy by mali byť zakázané “najneskôr do roku 2032, ak chceme dosiahnuť čistú nulu”.
Spotrebitelia (z ktorých sa na konzultáciu vyjadrilo len 1 305) však boli “toho názoru, že verejnosť nemá dostatočnú dôveru vo verejnú sieť nabíjania alebo súčasnú ponuku technológií”. Dodali, že “by sa mala zvážiť relatívna náročnosť prechodu pre rôzne typy spotrebiteľov”.
Niežeby ich obavy boli aj tak vypočuté, keďže sa zdá, že vláda sa už rozhodla, keď vo svojej odpovedi na konzultácie uviedla:
Aj keď uznávame, že je potrebné vyriešiť niekoľko problémov, zastávame názor, že prechod trhu s novými osobnými a dodávkovými vozidlami na vozidlá s nulovými emisiami je nevyhnutný, ak chceme splniť náš zákonný záväzok dosiahnuť do roku 2050 nulové čisté emisie uhlíka a ukončiť náš príspevok k zmene klímy.
Možnosť predĺženia zákazu hybridov však nie je bez kritiky. V reakcii na tento návrh toriánka barónka Fosterová uviedla, že “tento tlak na splnenie cieľov ‘čistej nuly’ je šialený! Nebude mať vplyv na ľudí s vysokými príjmami, ale na všetkých ostatných”.