Podľa doterajších výsledkov internej revízie a vyšetrovania advokátskej kancelárie Jones Day sa ukázalo, že dlhoročný podvod s emisiami v žiadnom prípade nebol činom “malej skupiny manažérov”, tvrdí Spiegel. Malo sa na ňom podieľať niekoľko desiatok manažérov Volkswagenu. Podľa interného zdroja ich bolo minimálne 30.
Okruh tých, ktorí sa na podvode podieľali, alebo o ňom vedeli, sa môže ešte rozšíriť, povedal pre Spiegel zdroj oboznámený s vyšetrovaním. Dieselový motor EA 189 bol od roku 2008 až doteraz viackrát testovaný na to, či plní zmenené normy na viacerých trhoch. To, že tento motor plní normy bez drahých zariadení na zníženie emisií, ktoré sú bežné pri ostatných dieselových motoroch, “by muselo vzbudiť podozrenie každého, kto vyvíja motory”, uviedol jeden manažér VW.
Emisný podvod má podľa týždenníka Spiegel podobný priebeh ako korupčný škandál Siemensu. Aj mníchovský koncern najprv tvrdil, že išlo o pochybenie “malej skupiny”, počas vyšetrovania však muselo svoje miesta opustiť viacero členov vedenia.
Nový šéf Volkswagenu Matthias Müller chce vo štvrtok (15. 10.) v Drážďanoch informoval top manažment koncernu o stave vyšetrovania, o plánovaných úpravách motorov, ktorých sa podvod týka, a o prípadných úsporných programoch.
Šéf americkej divízie Volkswagenu Michael Horn minulý týždeň vyhlásil, že za podvod je zodpovedných “niekoľko softvérových inžinierov”. Vo svojej výpovedi pred výborom amerického Kongresu trval na tom, že to nebolo rozhodnutie vedenia koncernu. Volkswagen správu týždenníka Spiegel odmietol. “Tieto čísla sú absolútne nepodložené,” uviedol hovorca koncernu v jeho centrále vo Wolfsburgu.