Bratislava 13. decembra (TASR) – Rok 2012 bol prelomový z hľadiska spôsobu výplaty dôchodkov. V novembri 2012 nadpriemerne stúpol počet dôchodcov, ktorí si dôchodok zo Sociálnej poisťovne (SP) nechajú zasielať na svoj súkromný bankový účet. SP zaznamenala viac ako 17.000 takýchto žiadostí.
Priemerný počet žiadostí mesačne v roku 2012 (okrem decembra) je takmer 13.000. Prelomovým v tomto smere bol aj celý rok 2012, keď začal prevažovať počet dôchodkov posielaných na účty poberateľov oproti tým, ktorí dostávajú túto dávku v hotovosti prostredníctvom Slovenskej pošty.
V novembri 2012 SP vyplatila dôchodky na účty 783.392 dôchodcom a v hotovosti 526.982 dôchodcom. Potvrdil sa tak dlhodobý trend rastu záujmu dôchodcov o vyplácanie dôchodkov bezhotovostným stykom, čo je pre nich výhodnejšie najmä z hľadiska bezpečnosti.
Sociálna poisťovňa má podpísanú príkaznú zmluvu s takmer všetkými bankami na Slovensku. V takomto prípade dôchodca žiada o zmenu spôsobu výplaty dôchodku na tlačive POUKAZOVANIE DÔCHODKOVÝCH DÁVOK NA ÚČET DÔCHODCU V BANKE (je dostupné na internetovej stránke SP, jej pobočkách alebo v bankách). Tlačivo po doplnení identifikačných údajov a čísla účtu zašle dôchodca do príslušnej pobočky alebo na ústredie Sociálnej poisťovne.
Ak by SP nemala s príslušnou bankou podpísanú príkaznú zmluvu, dôchodca môže o zasielanie dôchodku na účet požiadať neformálnou žiadosťou, kde uvedie svoje identifikačné údaje a číslo účtu v banke s úradne osvedčeným podpisom. Priloží potvrdenie banky o tom, že je majiteľom účtu, na ktorý žiada poukazovať dôchodok a dokumenty zašle do Sociálnej poisťovne (pobočky alebo na ústredie). Dôchodca môže požiadať o zmenu aj osobne priamo v pobočke, kde overia jeho totožnosť a spíšu s ním žiadosť. V tom prípade stačí, ak prinesie potvrdenie z banky o tom, že je majiteľom uvedeného účtu.
TASR informoval Peter Višváder, hovorca Sociálnej poisťovne.