Bratislava 17. februára (TASR) – Mimoparlamentná Strana maďarskej komunity (SMK) by chcela presunúť kompetencie nad regionálnymi vlakmi zo štátu na vyššie územné celky (VÚC). Podľa podpredsedu strany Ivána Farkasa by kraje lepšie vedeli reagovať na potreby regiónu a na trate by skôr pustili súkromných dopravcov.
"Vôbec nie sme pritom za privatizáciu za každú cenu. Nie sme lobisti týchto spoločností, ale osobná doprava by sa takto zachovala na niektorých regionálnych tratiach tam, kde ju štát v súčasnosti nie je schopný udržiavať a rozvíjať," odôvodnil Farkas.
Podľa rezortu dopravy o presune regionálnej železničnej dopravy na kraje uvažoval už zákon o doprave na dráhach z roku 2009. Presnejšie bol naplánovaný termín január 2011. Napokon bol však novelou zákona presunutý až na rok 2016.
"Železničná doprava si vzhľadom na svoj charakter nevyhnutne vyžaduje centrálne objednávanie a ani kraje samotné nepovažujú takýto prenos kompetencií z celého radu dôvodov za potrebný, preto bol termín prevodu stanovený na rok 2016," opísal pre TASR hovorca ministerstva dopravy Martin Kóňa.
SMK však vidí v regionálnej doprave na juhu Slovenska patovú situáciu. Vlády za posledných päť rokov rušia podľa Farkasa nevyužívané spoje v južných regiónoch. Vlaky však v tejto oblasti podľa SMK jazdia prázdne, lebo tu klesá zamestnanosť, menej ľudí tak dochádza za prácou. Ale zároveň, pokiaľ nebude v oblasti dobré dopravné spojenie, práca a zamestnanosť sa rozvíjať nebudú. "Je to začarovaný kruh," podotkol Farkas.