V dôsledku leteckých obmedzení vy ako pilot lietate ešte z Londýna či z iných miest, alebo ste na Slovensku doma ako aktuálne mnohí Slováci počas karantény?
Peter Švec: Lietame v minimálnom rozsahu, ale lietame. Aj 18. marca mám linku z Londýna do jednej francúzskej destinácie. Lietam len zo svojej základne severne od Londýna.
Na Slovensko sa nemám ako dostať, lety sú zrušené. Aj keby sa mi podarilo dostať cez Viedeň, bolo by to komplikované a za istých podmienok by som mohol byť okamžite vnútený do karantény. Pri najnevýhodnejšej interpretácii opatrení na základe zavedeného systému karantény, aký naša vláda pre určité prípady zaviedla, by som mal prakticky garantovanú nákazu. Doma.
Ako vnímate obmedzenia letov z pohľadu pilota?
Nie je to po prvý raz v mojom profesionálnom živote. Teda rozsiahle rušenie letov. Pred 10 rokmi ma do istej miery postihol výbuch sopky na Islande. Ale toto je zatiaľ najdlhšie trvajúci a najrozsiahlejší zásah. Strach ľudí je taký obrovský, že zákazníci už pred najtvrdšími opatreniami prestali kupovať letenky, alebo nepoužili zakúpené letenky. Nenastúpili na let. Takto boli lety zastavené aj ošiaľom obáv z nákazy.
Postupne začali niektoré štáty zatvárať letiská. Hneď po Taliansku aj Slovensko. Ale do väčšiny štátov sa dá lietať. Niektoré povoľujú len vnútroštátne lety. Mne dáva rozpis firma, letím tam, kam ma plánovači naplánujú. Nie je vylúčené čokoľvek, aj zastavenie prevádzky. Už nám dávajú aj neplatené voľná. U mňa zatiaľ len pár dní, ale chápeme to. Robím pre gigantickú firmu, ktorá má obrovské finančné rezervy, ale opatrenia na znižovanie výdavkov tiež chápeme. Necítim rebéliu medzi personálom. Mal som aj výcvikové zamestnania a pravidelné ročné preskúšania. Uvažoval by som aj o neplatenom voľne, ale nemám sa ako dostať domov na Slovensko. Čiže som vo vynútenom exile.
Aké bezpečnostné opatrenie musia zachovávať posádky lietadla, ktoré majú umožnené lietať?
Už dávnejšie máme zavedené štandardné opatrenia. Niektoré sme zaviedli sami. Napríklad už pred dlhými týždňami som začal zdraviť lakťami a ujalo sa to. Pred letom upozorňujem posádky na preventívne opatrenia, najmä kabínu, teda letušky a stewardov. Bežné veci, časté umývanie rúk, nepchanie prstov do úst, nehovoriť priamo oproti sebe, držať si vzdialenosť, často piť. Oni sú v prianejšom kontakte s potenciálom nákazy, ja som v intimite kabíny a môže ma ohroziť len prípadný infikovaný druhý pilot.
My vpredu tiež používame napríklad čistiace gély, napustené servítky, ktorými utrieme všetky prvky riadenia a podobne. Jedlo si dám na zemi, po umytí rúk a odbaľujem ho mimo dosahu iných. Všade máme rozvešaný súbor pokynov, čo robiť a čo nerobiť. Do roboty nastupujem aj vraciam sa cez nepreplnené východy, mimo masy cestujúcich.
Odmietli niektorí piloti či letušky lietať?
V našej firme o takom prípade osobne neviem, ale nevylučujem to. Niektoré opatrenia, o ktorých vieme, sú podobné, ako všade inde. Napríklad, ak by bola posádka v kontakte s infikovaným cestujúcim, ide do karantény. O takom prípade som ešte nebol informovaný.
Vedenie firmy nám pravidelne posiela vo forme vnútornej komunikácie informácie o vývoji, aj odporúčania.
Zároveň ste aj bezpečnostný analytik, sú podľa Vás potrebné tieto letecké obmedzenia?
Časť opatrení je určite potrebná. Určite treba chrániť ľudí s oslabenou imunitou, ale najmä starých ľudí. Aj pred návštevami vlastných, povedzme starcov deťmi a vnukmi. Určite treba posielať do karantény tých, u ktorých sa prejavia príznaky a rovnako postupovať voči tým, ktorí prišli do kontaktu s infikovanými.
Chápem aj obmedzenia v otázkach masového zhromažďovania. Dôležitejšia bola včasná a premyslená prevencia a tam politici absolútne a totálne zlyhali. Celý liberálny svet zlyhal. Konal neskoro, typicky reaktívne.
Osobne mám dôvod si myslieť, že spravodajské informácie o nákaze aj jej závažnosti politici dostávali, ale celé dva mesiace ich úplne ignorovali. Nerešpektovali ani tých analytikov, ktorí sme dvíhali hlas v alternatívnych médiách. Pritom bolo potrebné už aspoň pár týždňov pred voľbami veľmi otvorene povedať odporúčanie na vyhnutie sa istým oblastiam.
Aké dopady bude mať letecké obmedzenie na letecké spoločnosti? Môžu cestujúci časom očakávať drahšie letenky?
Určite budú a už sa aj začali bankroty a redukcie kapacity. Trh sa vyčistí a ozdraví. Ale vytvorí to aj príležitosti na oživenie prepráv a vznik nových príležitostí. Špecificky v štátoch, ktoré boli v rozlietanosti na tom nie veľmi dobre. Z nich Slovensko je na absolútnom chvoste v rámci EÚ. Na zlomku priemeru EÚ. Ak sa tej príležitosť nová vláda chytí rozumným spôsobom a vytvorí podmienky na rozmach leteckých dopráv, máme úžasnú šancu. Bude to nejaký čas trvať, ale určite menej, ako je volebné obdobie.
Na začiatku to skôr vidím na akúsi cenovú hojdačku. Ľudia sa budú obávať lietania a kapacitu budú chcieť preživší dopravcovia využiť. Takže budú ponúkať výhodné ceny. Potom, keď sa dopyt bude zvyšovať, nastane aj zvyšovanie cien. Môže to prísť v akýchsi vlnách, až sa dopyt a ponuka ustáli. Udržaniu rozumných cien môže napomáhať aj nízka cena palív. Bude tam veľa faktorov, ale nedá sa povedať, že máme čakať radikálne zvýšenie cien. Tie lietadlá, ktoré už sú na trhu, tá kapacita, bude chcieť byť naplnená. Pre cestujúcich je to po klesnutí na dno na istý čas dobrá správa.
Predpokladali ste, že vírus po Číne zasiahne tak rozsiahle aj Európu?
Osobne hej, práve z dôvodu veľkého rozsahu globalizácie a mixovania ľudí cestovaním. Ale aj z dôvodu veľkého a pre nás nevýhodného rozdielu kultúr. Napríklad typickej ignorácie varovaní aj vládnych opatrení, pocitu a dožadovania sa slobody až voľnomyšlienkárstva, slepého spoliehania sa na vedecký pokrok v boji s chorobami. Akéhosi sebauspokojenia. Ale aj komercionalizáciou všetkého, stádovou podriadenosťou marketingu, koncentráciou ľudí v aglomeráciách. Doslova závislosti ľudí od davového správania, socializovania vo veľkých anonymných komunitách, namiesto stretávania sa malých rodinných a vidieckych spoločenstiev. Niekde chodenia do preplnených krčiem, kaviarní, všade do preplnených nákupných centier.
Ale tiež z dôvodu priam extrémnej nekvalifikovanosti a pseudohumanizmu politikov, ktorí na rozdiel od ich predchodcov hĺbkovo nerozumejú a nedoceňujú bezpečnostné otázky vládnutia. No a najmä z dôvodu obrovského rozsahu nekontrolovanej nelegálnej migrácie, podporovanej v posledných 5 rokoch neosvietenými politikmi. To sa nám pre tento typ ohrozenia muselo vypomstiť.
Najviac to zasahuje práve nezodpovedné štáty. Nechcem, aby to vyznelo tak, že som po boji generál. Osobne som na veci upozorňoval vo výraznom predstihu. Najprv vo všeobecnej rovine nepripravenosti a potom aj na špecifické signály súvisiace s biologickou formou vojny, teda s koronavírusom. Treba brať do úvahy, že nie som politik a nie som príjemca spravodajských informácií, čiže indície som mal s určitým oneskorením. Ale nepodceňoval som ich od úplného začiatku.
Ako vnímate karanténne opatrenia na Slovensku?
Naši politici mali kašľať na cudzie komerčné záujmy, mali premyslieť komplex opatrení a byť pripravení preventívne reagovať. Povedzme aj distribúciou sanitárnych prostriedkov, prípravou a preverením plánov pre najhorší scenár, atď. Neboli pripravení, nekonali, ani náznakom. Nerozumeli významu informácií, ktoré určite dostávali. Potom začali panikáriť.
Časť opatrení, vyplývajúcu z veľmi neskorej a panikárskej reakcie, považujem za slepé uplatňovanie skúseností iných, ktorí majú inú kultúru a iné podmienky. Tie naše opatrenia potom vyznievajú ako kalkové (doslovné preklady opatrení iných) a alibistické. Napríklad v Číne sa vírus rozšíril aj z dôvodu istých kultúrnych a hygienických návykov. Nehovorím, že časť komunít u nás ich nemá tiež nevhodné a podobné, ale určite nie väčšina. Inde sa rozširujú inými kultúrnymi prejavmi, napríklad emotívnymi, návykom stretávať sa, zhromažďovať sa.
Aj u nás isté, podľa mňa kultúrne nešťastia vnútené liberálnym svetom, už zapustili hlboké korene. Napríklad masívna návšteva supermarketov, ošiaľ za akciovými ponukami dovoleniek, snobstvo v túžbe po „videní sveta“, túžba pochváliť sa lyžovačkou v etablovaných zahraničných centrách. A ľudia sa nenaučili urobiť si spravodajskú prípravu pred cestou do zahraničia, alebo pred skočením na lep lákavej akciovej ponuke.
So slobodou sme si neosvojili aj zodpovednosť. Politici to vôbec nepochopili a neidentifikovali. Ani doteraz vládnuci, ani budúci vládcovia. Videli sme, ako ignorantsky sa k ohrozeniu správali ešte možno pred 5 dňami pri koaličných rokovaniach. Môžeme len dúfať, že sa nám to veľmi nevypomstí.
Mali by aj iné štáty EÚ zaviesť tak prísne opatrenia? Čo napríklad Briti?
Británia má asi štvrtinu nakazených oproti porovnateľným iným veľmociam a doslova zlomok v porovnaní s Talianskom. Rastie to aj u nich, ale vláda nereaguje panikou. Zapája vedecké kapacity, už dávnejšie komunikuje opatrenia. A ľudia napriek výraznej slobode reagujú väčšinou zodpovedne.
Aj oni majú centrá s rizikovo sa správajúcimi komunitami, špecificky väčšie mestá s výrazným podielom legálnych aj nelegálnych migrantov. Ale v tradičnejších oblastiach, keď vláda oznámila, že sa majú vyhýbať krčmám, ktoré tu bývajú preplnené, tak to poslúchajú. Vládne inštitúcie pre nich typicky robia prepočty, pripravujú alternatívy vývoja scenárov, robia opatrenia v tom, čo môže robiť vláda. Aj ich zrozumiteľne komunikujú. Aj oni si otvorene uvedomujú nedostatkové veci, napríklad zdravotnícke kapacity pre najhorší prípad, nedostatok personálu, ale hneď majú aj aspoň naznačené kompenzačné opatrenia. Nie je to perfektné, ale nevidno paniku. Je tu cítiť zodpovednosť a prevenciu, namiesto reaktívnosti.
Robia viac cielené opatrenia na ochranu zraniteľnej časti, napríklad pre starcov nad 70 rokov. Ale nezatvorili školy a odmietajú to zdôvodnenými argumentmi. A prezentujú ich vedci, znalci v prítomnosti politikov. Je to dané aj oveľa slobodnejšími a postojovo variabilnejšími médiami. Na rozdiel od našej totality a monopolizácie jediného mediálneho názoru, je to tu obrovský kontrast. Tu majú mienkotvorné alternatívne médiá, u nás ich nemáme. Aj preto sa indície u nás dlho ignorovali, keď sa u nich hovorilo ešte ako o potenciálnom ohrození len v odsudzovanej, možno marginalizovanej alternatíve.
Výhodou je, že majú v rukách vlastnú menu a pre ohrozených živnostníkov a podnikateľov už vyslali aj v tom smere zrozumiteľné signály. Nechcem, aby to vyznelo ako chvála, nikto nemá perfektný recept, ale evidentne je tu vyváženejší a viac preventívne a na najviac ohrozené cieľové skupiny zameraný prístup na ochranu najzraniteľnejších. Je tu menej plošného zasahovania. Aj tu sa objavujú prázdne regále, ale oni majú veľmi dobre podporované vlastné pôdohospodárstvo a výraznú mieru sebestačnosti v základných potravinách. Aj v tom je rozdiel.
Možno až čas ukáže, ktorý prístup je účinnejší. Nerád by som robil závery, ale britský prístup, napriek rozdielom vo všetkých 4 krajinách spoločenstva, je mi sympatickejší. Môžeme len dúfať, že sa preukáže ako efektívny. V každom štáte v rámci EÚ sú iné opatrenia, ale aj iné podmienky. Nevidím šancu a nejaký jednotný postup. Počkajme a uvidíme výsledok.
Určite si treba vymieňať informácie, ale každý si chráni svoje záujmy, svojich ľudí a má svoje predstavy. Tak to má byť. Pokiaľ dokážeme zabrániť zneužívaniu a doslova vzájomným chrapúnstvam.
Ing. Peter Švec, p.s.c. (post staff college), RCDS, v súčasnosti pôsobí ako kapitán a inšpektor linkových preskúšaní Boeingu 737 v nízkonákladových aerolíniách. Je tiež známy ako nezávislý bezpečnostno-vojenský analytik, ako aj expert na letovú bezpečnosť.
Je absolventom dvoch prestížnych britských vojenských akadémií. V roku 1995 ako jediný Slovák v histórii absolvoval operačný „Veliteľský a štábny kurz pozemných síl“ v Štábnej akadémii v meste Camberley v grófstve Surrey pri Londýne, po ktorej absolvovaní mu bol priznaný uznávaný certifikát a oprávnenie uvádzať si „p.s.c.“
Je hlavným autorom niekoľkých strategických doktrín, ktoré boli prvými doktrinálnymi dokumentmi svojho druhu v histórii Slovenska. Bol považovaný za neoficiálneho otca vojenských reforiem na začiatku nášho tisícročia.
V súčasnosti pôsobí neďaleko Londýna, ale dochádza domov na Slovensko, je úprimným fanúšikom brexitu.
Je majiteľom spoločnosti Winx Aviation Consulting, s.r.o. ktorá sa venuje konzultačným činnostiam v letectve, bezpečnosti letovej prevádzky ale aj v obrane a bezpečnosti, aj spolumajiteľom projektovej firmy „Winx Airlines, s.r.o.
Zuzana Franková