Bratislava 15. januára (TASR) – Organizátori projektu Supertrieda dnes predstavili jeho ôsmy ročník. Téma pre základné školy je s názvom Moje mesto, moja obec a pre stredné školy Ja Európan. Vyhlasovateľom súťaže je Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu SR, organizátorom Občianske združenie (OZ) Supertrieda.
"Aj tento ročník projektu súvisí s európskym rokom, ktorý je venovaný občianstvu. Novinkou je jeho júnové slávnostné vyvrcholenie v Košiciach ako súčasť programu Európske hlavné mesto kultúry," na dnešnej tlačovej konferencii v Bratislave povedal Dušan Chrenek, vedúci Zastúpenia Európskej komisie v SR, ktoré je so Slovenským výborom UNICEF partnerom projektu.
Pred záverečným finále sa po školských, obecných a iných predstaveniach uskutočnia celodenné súťažné festivaly v Nitre, Košiciach, Prešove, Bratislave, Trnave, Trenčíne a Martine.
"Zatiaľ máme prihlásených asi 300 škôl. Do konca januára to môžu urobiť ďalšie," uviedol koordinátor projektu Ľuboš Zaťko z OZ Supertrieda.
Tento umelecký projekt je vo výslednej podobe multižánrový. Formuje osobnosť detí najprirodzenejším spôsobom – tvorivosťou, prácou a rozvíjaním ich fantázie. Stmeľuje triedny kolektív, zlepšuje vzájomné vzťahy detí a zároveň pôsobí ako prevencia voči šikane.
"Ako jediný vzdelávací projekt zo strednej Európy získala Supertrieda titul Good Practice Model of European Educational Network a zo stoviek projektov sa dostala medzi vzorové projekty Európskej únie. Supertrieda je veľká hra, ktorá vznikla na Slovensku a šíri sa po Európe," pripomenula Martina Bodnárová z OZ.
Podľa nej z pôvodne rozšírenej hudobnej výchovy sa projekt rozšíril do obrovských rozmerov, ktorý spája a prelína nielen umelecké predmety, ale aj občiansku a estetickú výchovu, náboženstvo, slovenský jazyk, informatiku a rôzne iné. Súčasná téma úzko súvisí aj so zemepisom a dejepisom obcí a miest. Deti pod vedením učiteľov počas viacerých mesiacov sa na rôznych vyučovacích hodinách venujú tematike projektu, ktorú v závere, počas niekoľkých týždňov, dajú do podoby javiskového programu.
Slobodne tvoria čiastkové autorské projekty, vymýšľajú a realizujú svoje predstavy. Píšu scenáre, skladajú melódie, texty, spievajú, hrajú na hudobných nástrojoch, tancujú, maľujú kulisy, vyrábajú rôzne pomôcky, pracujú s počítačom – vytvárajú spoločné dielo. Vytvára sa dobrá partia, ktorá sa stretáva aj mimo vyučovania.
"Deti sa učia kolektívne žiť, pozitívne myslieť a projekt má aj sociálny rozmer. V programe neúčinkujú len talenty, ale všetci. Teda aj deti, ktoré sú nevýrazné a nikdy nemysleli, že sa ukážu na javisku pred inými žiakmi či verejnosťou. Je to ozaj výnimočná šanca pre všetkých. Nechceme vychovávať špičkových umelcov. Chceme, aby získali nové skúsenosti, pocit spolupatričnosti, spoznali rôzne druhy umenia a cez priebeh Supertriedy boli lepšie pripravení pre život," zdôvodnil Zaťko.
Doteraz sa do projektu zapojilo vyše 25.500 detí, asi 500 učiteľov a niektoré z vyše 1000 tried aj sedemkrát, čiže každý rok. Pre učiteľov existuje akreditované vzdelávanie pre rôzne predmety Supertriedy. V tomto roku sú v projekte vytvorené kategórie pre školy so znevýhodnenými deťmi, špeciálne i anglické školy.
UPOZORNENIE: TASR ponúka k správe videozáznam a zvukový záznam.