Ukrajinský konflikt ostro dopadol aj na Škodu Auto. Predaj značky v krajine sa prepadol, navyše sa zrútila tamojšej mena a tak poistený export nakoniec dopadol na štátnu poisťovňu EGAP. Celý prípad žiadna zo strán nechce bližšie komentovať.
“Môžeme potvrdiť, že v súčasnej dobe riešime poistnú udalosť na Ukrajine v tejto hodnote,” povedala hovorkyňa EGAP Hana Hikelová s tým, že išlo o vývoz automobilových dielov. Konkrétnu firmu, ktorej sa záležitosť týka, nechce oznámiť s tým, že ide o obchodné tajomstvo.
Vzhľadom k hodnote automobilových dielov, je ale len jediný možný český exportér – Škoda Auto. Tá kvôli ukrajinským clám už hotové autá rozoberá a dováža ich ako autodiely. A ukrajinská spoločnosť Eurocar si ich v krajine zase zmontuje. Práve táto firma, ktorá je zároveň importérom škodoviek na Ukrajinu, sa podľa informácií HN dostala do finančných problémov a nebola schopná za odobraté diely zaplatiť.
Samotná Škoda sa od poistného plnenia dištancuje s tým, že s poisťovňou EGAP nie je v žiadnom vzťahu. To ani nemusí, vo vzťahu bola financujúca banka.
Aj keď 800 miliónov korún pôsobí ako vysoká suma, nestačí podľa zdrojov HN na plnú úhradu dlhov, ktoré na Ukrajine Škodovke vznikli. Zišli sa totiž hneď dva negatívne faktory – trh s autami sa úplne zrútil a zároveň o polovicu klesla hodnota domácej meny.
V roku 2012 Ukrajine kraľovala Škoda Octavia a vzápätí sa pred ňu dostala vtedajšia novinka Rapid. V Mladej Boleslavy tak všetci verili, že značka v krajine výrazne porastie. Tento sen sa ale rýchlo rozplynul už s prvými protesty na kyjevskom Majdane.
“Aktuálne politická a ekonomická situácia na Ukrajine má výrazné dopady aj na tamojší automobilový trh. V prvých štyroch mesiacoch tohto roka na ňom došlo medziročne k poklesu celkovo takmer o 80 percent,” opisuje hovorca Škody Auto Jozef Baláž.
Pritom už vlani bol ukrajinský trh zrútený. Predalo sa tam iba 100 tisíc vozidiel. V roku 2007 to pritom bolo 640 tisíc vozidiel. Horšie na tom táto krajina bola len po rozpade Sovietskeho zväzu na začiatku deväťdesiatych rokov.
Veľavravné sú aj čísla o exporte vozidiel a autodielov z Česka do tejto krajiny. V prvom štvrťroku 2012 išlo o 1,5 miliardy korún, v rovnakom období tohto roku potom ani nie o 200 miliónov. Vývoz samotných autodielov, teda hlavne rozobraných škodoviek, klesol za rovnaké obdobie desaťkrát.
EGAP v stratách
Za minulý rok poisťovňa EGAP prerobila 5,922 miliardy korún. Na strate sa podieľali hlavne staršie obchodné prípady. Ale export škodoviek na Ukrajinu sa v tom čiastočne prejavil tiež. Firma musela na plnenie, ktoré vyplatila tento rok, vlani vytvoriť rezervu.
Poisťovňa minulý rok zabezpečila zákazky vo výške 47,2 miliardy, za čo exportéri zaplatili 1,3 miliardy na poistnom. Tento rok plánuje poistiť export za 45 miliárd.
Minulý týždeň sa do kritiky poisťovne pustil na sneme Hospodárskej komory ČR prezident Miloš Zeman. Podľa neho sa firmy bezhlavo púšťajú do rizikových obchodov, pretože sa spoliehajú na poistenie od štátnej inštitúcie. Navrhol preto, aby bol EGAP opatrnejší. Poisťovňa tvrdí, že už obozretná je a že robí rad krokov, ktoré teraz prezident navrhoval ako riešenie.
V poisťovni vlani v januári zasahovala polícia. Tá má u 15 obchodných prípadov podozrenia, že boli poistené neštandardne a štát tak bol poškodený. Doteraz ale nikto nebol obvinený.
Boris Garman