Bratislava 3. októbra AKTUALIZOVANÉ (TASR/HSP/Foto:TASR/AP-Markus Schreiber)
Povesť spoločnosti Volkswagen (VW) pre podvádzanie v emisných testoch naftových motorov v ostatných dňoch veľmi utrpela
Vo svojej aktuálnej analýze to konštatuje nadnárodná spoločnosť Coface. Škandál môže mať podľa nej vplyv nielen na udržanie si svetového prvenstva automobilky v počte vyrobených kusov, ale aj jej celkovú výrobu v krajinách vrátane strednej Európy a Slovenska.
Ako sa uvádza v analýze, Volkswagen sa len nedávno stal najväčším výrobcom automobilov na svete a keďže škandál nezasiahne len dotknutý typ naftového motora s označením EA189, ale aj iné značky a celú skupinu, negatívne dôsledky by mohli ohroziť jej postavenie v rebríčku. Coface pripomenula, že do skupiny VW patrí 12 značiek zahŕňajúcich motorky, autobusy, osobné, luxusné a nákladné autá.
“Škandál už po jeho vypuknutí spôsobil pokles trhovej hodnoty VW o 30 miliárd eur, čo bolo dôsledkom pádu cien akcií o 30 %. Najvážnejším dôsledkom je však pokles dopytu po osobných autách skupiny, pričom v niektorých krajinách už dokonca došlo k pozastaveniu predajov,” upozornil ekonóm Coface pre strednú a východnú Európu Gregorz Sielewicz.
Kauza podľa neho poškodila aj iné nemecké automobilové značky, čo sa prejavilo poklesmi ich trhových hodnôt. Stále pritom nie je jasné, či aj ostatní výrobcovia využívali podobné nelegálne zariadenia. “VW nepochybne urobí potrebné kroky na dodržanie emisných štandardov a obnovenie dobrej povesti značky. Zaznamená však prepad predaja, čo sa zrejme rozšíri aj na ostatné nemecké značky,” domnieva sa Sielewicz. Aj preto Coface ponecháva hodnotenie rizika západoeurópskeho automobilového sektora ako vysoké.
Spoločnosť vyčíslila, že automobilový priemysel tvorí v Nemecku takmer 5 % celkového výkonu ekonomiky a približne 18 % exportu. Škandál s falošnými emisiami podľa analýzy výrazne poškodí imidž nemeckej kvality a môže sa rozšíriť aj na iné ekonomiky závislé od výkonu nemeckého automobilového sektora vrátane krajín strednej a východnej Európy.
Coface poukázala na to, že Slovensko a Česko patria medzi 20 najväčších výrobcov áut na svete a výroba áut tvorí výraznú časť ich ekonomík. Kým SR produkuje 180 a ČR 108 áut na 1000 obyvateľov, priemer v EÚ je len 35. V roku 2013 predstavovala výroba vozidiel 9 % celkovej výroby v Česku a 12,6 % v prípade Slovenska. Sielewicz predpokladá, že negatívny dosah čaká aj dodávateľov súčiastok a lokálne firmy, ktoré s globálnymi výrobcami spolupracujú.
AKTUALIZOVANÉ
Emisný škandál nemeckej automobilky Volkswagen by ruský trh ovplyvniť nemal, uviedol šéf ruskej divízie Volkswagenu Marcus Osegowitsch. Informovala o tom ruská agentúra TASS.
Osegowitsch na okraj investičného fóra v Soči povedal, že ruský trh s dieselovými autami je veľmi malý. Navyše, ruský minister priemyslu Denis Manturov koncom septembra uviedol, že Federálny úrad pre normy (Rosstandart) problémy spojené s porušovaním emisných noriem zo strany Volkswagenu nezistil.
Emisný škandál VW vypukol pred dvoma týždňami, keď 18. septembra americká Agentúra na ochranu životného prostredia (EPA) obvinila VW, že do vyše 480.000 áut v USA namontoval softvér, ktorý umožňuje pri testovaní výfukových plynov zamaskovať skutočné hodnoty emisií oxidu dusíka. Automobilke hrozí v USA pokuta až na úrovni 18 miliárd USD (16,13 miliardy eur). Volkswagen neskôr priznal, že problém sa týka celosvetovo 11 miliónov áut, z toho kmeňovej značky VW okolo 5 miliónov vozidiel. Škoda oznámila 1,2 milióna dotknutých áut a Audi okolo 2,1 milióna vozidiel.
Volkswagen je druhý najväčší predajca áut na ruskom trhu. V roku 2014 predala nemecká spoločnosť 260.775 vozidiel. Oproti predchádzajúcemu roku to znamená pokles takmer o 13 %. Firma má vlastný závod v Kaluge, kde vyrába napríklad škodovky Fabia a Rapid či volkswageny Tiguan, Polo alebo Touareg a niektoré autá produkuje v závode ruskej automobilky GAZ v Nižnom Novgorode.
AKTUALIZOVANÉ 12:37
V Nemecku sa v septembri predaj osobných áut znovu zvýšil. Informovala o tom agentúra DPA s odvolaním sa na Spolkový úrad evidencie motorových vozidiel vo Flensburgu. Na cesty sa v ňom dostalo 272.479 nových áut. Ich počet sa medziročne zvýšil o 4,8 %.
Od začiatku januára do konca septembra úrad zaregistroval, že sa do cestnej premávky dostalo 2,41 milióna nových osobných vozidiel. Ich počet medziročne vzrástol o 5,5 %.
Aféra Dieselgate Volkswagenu sa na septembrových výsledkoch v štatistike ešte neprejavila, lebo zákazníci si nové vozidlá objednávali týždne ba i mesiace vopred. Minulý mesiac sa predaj áut s dieselovým motorom zvýšil medziročne o 8 %.
Z Nemecka sa v septembri zvýšil export áut o 7 % a dosiahol takmer 418.000 kusov. Celkovo sa ich v krajine vyrobilo 539.800. Počet objednávok, ktoré dostali automobilky vzrástol o 13 %.
Darilo sa Volkswagenu a jeho dcéram. Základná výrobná a organizačná jednotka koncernu, ktorej autá majú emblém VW, zvýšila odbyt o 3,8 % a s podielom na domácom trhu 20,9 % je s náskokom jasnou jednotkou. Dcéra Audi zvýšila predaj o 2,2 % a Seat mal medziročný prírastok odbytu 7,5 %. Porsche zaznamenalo prírastok 33 %. Automobilka predala 2150 športových vozidiel.
V USA predal VW v septembri 26.141 áut, medzimesačný rast dosiahol 0,6 % napriek tomu, že sa predaj vozidiel s dieselovým motorom zastavil v jeho polovici.
AKTUALIZOVANÉ 19:10
Nemecká automobilka Volkswagen oznámila pozastavenie predaja niektorých dieselových modelov v Austrálii. Ako dnes uviedla, ide o modely, ktorých by sa mohla týkať emisná kauza spoločnosti. Informovala o tom agentúra Reuters.
Automobilka oznámila svoje rozhodnutie po tom, ako sa jej zástupcovia zišli v piatok (2.10.) s predstaviteľmi austrálskej vlády a Komisie pre hospodársku súťaž a ochranu spotrebiteľov (ACCC). Cieľom rokovaní boli ďalšie kroky nemeckej firmy v súvislosti s jej emisným škandálom. Ten vypukol pred dvomi týždňami v USA, keď tamojšia Agentúra na ochranu životného prostredia (EPA) oznámila, že VW inštaloval do vyše 480.000 dieselových áut v USA softvér, ktorý umožňuje pri testovaní výfukových plynov zamaskovať skutočné hodnoty emisií oxidu dusíka. Automobilke hrozí v USA pokuta až na úrovni 18 miliárd USD (16,13 miliardy eur).
Volkswagen neskôr priznal, že problém sa týka celosvetovo 11 miliónov áut, z toho kmeňovej značky VW okolo 5 miliónov vozidiel. Škoda oznámila 1,2 milióna dotknutých áut a Audi okolo 2,1 milióna vozidiel.
V Austrálii však ani po dvoch týždňoch od vypuknutia aféry nemecký koncern ani jeho divízia Audi potrebné informácie a detaily o predaji zatiaľ nezverejnili. Podľa austrálskej vlády obe automobilky čakajú na viac informácií zo svojich centrál a ako dodala, podrobnejšie údaje očakáva na budúci týždeň.
Najnovšie VW ale uviedol, že dočasne zastavuje predaj vozidiel s problematickým naftovým motorom EA 189. Podľa automobilky sa tieto autá nebudú predávať, dokiaľ sa problém pri nich nevyrieši.
Komisia ACCC ešte vo štvrtok oznámila, že začala vyšetrovanie, či nedošlo v súvislosti s emisným škandálom VW k zavádzaniu austrálskych spotrebiteľov. V prípade potvrdenia by to znamenalo začatie právnych krokov voči automobilke a z toho prameniace vysoké pokuty.
Za prvých sedem mesiacov tohto roka sa predaj áut Volkswagenu v Austrálii zvýšil medziročne o 13 % takmer na 37.000. Automobilka tak kontroluje približne 6 % austrálskeho trhu.