Bratislava 10. júla 2020 (SITA/HSP/Foto:TASR-Jaroslav Novák)
Združenie cestných dopravcov SR ČESMAD Slovakia považuje schválenie komplexnej reformy cestnej dopravy v Európskej únii za dobrú správu pre slovenských dopravcov. Výsledok posledného hlasovania v Európskom parlamente (EP) je podľa ČESMAD Slovakia kompromisom, ktorý síce nie je dokonalý, ale odráža jeho hlavnú prioritu
Ako združenie vo štvrtok informovalo, od začiatku sa snažilo, aby nové pravidlá o vysielaní zamestnancov, revízia európskeho nariadenia a úprava kabotáže boli pre dopravcov prospešné alebo minimálne nevytvárali prekážky pre podnikanie slovenských dopravných spoločností, a zachovali ich konkurencieschopnosť na európskom trhu.
Prijatie tzv. Balíčka mobility podľa združenia cestných dopravcov zjednocuje podmienky, na základe ktorých sa v cestnej doprave uplatňuje smernica o vysielaní, obmedzuje pôsobenie schránkových firiem, posilňuje spoluprácu úradov, zefektívňuje kontroly, a tak prispieva k rovnakým podmienkam na dopravnom trhu EÚ. “Počas rokovaní, ktoré prebiehali od mája 2017, bol hlavnou prioritou združenia spôsob, akým sa na slovenskú dopravu budú uplatňovať pravidlá o vysielaní a minimálnych mzdách v krajinách EÚ, a tu sa ČESMAD-u Slovakia podarilo dosiahnuť významný úspech,” uviedol hovorca ČESMAD Slovakia Roman Kment.
Dopravcovia môžu naďalej zamestnávať vodičov podľa slovenských pravidiel pri tranzitných a bilaterálnych prepravách, rovnako ako aj pri tzv. “kolečkách” s prepravcami z tretích štátov v režime 1+1, resp. 0+2. “Na slovenské spoločnosti sa tak od konca roku 2021 v uvedených prípadoch nebudú vzťahovať žiadne v súčasnosti obmedzujúce administratívne povinnosti ako registrácie vodičov v zahraničí, povinnosť mať zástupcu dopravcu v zahraničí, dokladať hostiteľskému štátu odmeňovanie vodiča a podobne,” dodal Kment.
Hlasovaním na plenárnej schôdzi Európskeho parlamentu sa vo štvrtok po viac ako troch rokoch definitívne uzatvorili diskusie o komplexnej reforme pravidiel na trhu cestnej dopravy v EÚ. Europoslanci veľkou väčšinou hlasov schválili tzv. Balíček mobility a potvrdili tak dohodu medzi EP a Radou z decembra 2019. Podľa ČESMAD-u Slovakia išlo o jeden z najzložitejších a najkontroverznejších súborov právnych predpisov, o ktorých rokovali v Bruseli v posledných rokoch.