Moskva 23. marca 2016 (HSP/Sputnik/Foto:You Tube)
Nové ruské širokotrupé dopravné lietadlo Fregat Ecojet na základe konkurzu budú montovať v Českej republike, na Slovensku alebo v Nemecku. Ide o začatie absolútne novej výroby pre finálnu montáž, povedal Sputniku vedúci projektu Alexander Klimov.
“Hľadáme pozemok o rozmere 250 tisíc štvorcových metrov, kde sa bude nachádzať komplektovacia linka, logistická zóna, sklady, centrum vydávania produkcie, štartovacia dráha. Máme celý rad požiadaviek, veď montovať lietadlá budú zo súčiastok a agregátov, vyrobených v iných miestach. Hlavná požiadavka sa týka logistiky, tj. aby bolo pozemok blízko letiska, cesty – aby sa nezužovali. Je dôležitý aj ľudský faktor – odborníci vysokotechnologickej výroby,” povedal Klimov.
“Celkom sme si prezreli 150 pozemkov v rôznych európskych krajinách. V júni zanalyzujeme návrhy troch finalistov – Drážďan, Bratislavy a Prahy a potom sa rozhodneme o partnerstve,” dodal Klimov.
Podľa jeho slov Česi a Slováci majú skúsenosti so zostavovaním ešte sovietskych IL – 14 a Nemecko stavia Airbus A321 pre 200 ľudí.
Podľa Klimova nebudú sankcie brániť európskej montáži Fregat Ecojet. Ani sama spoločnosť, ani jej personál nie sú uvedení v “čiernych zoznamoch” EÚ, a na spoluprácu v civilnom letectve zákaz neplatí.
V prvej etape montážnej výroby v Česku, na Slovensku alebo v Nemecku sa bude vyrábať každoročne 15, a potom 45 strojov. Lietadlo je projektované podľa nového aerodynamickej schémy s nosným trupom oválneho tvaru. Prvý let je plánovaný na rok 2019. Objem – maximálne 352 cestujúcich, dĺžka letu – až 4500 km.
“Takú “novinku” veľmi potrebujeme. Tuzemské diaľkové letectvo tvoria z 90 % zahraničné lietadlá Airbus a Boeing. Úloha náhrady importu sa rieši plánovito. Spoločnosť Dopravné lietadlá Suchoj už vytvorila regionálne lietadlo Superjet 100. Potom ako náhrada starých sovietskych strojov, v prvom rade Tú -154, sa plánuje zapojenie lietadla stredného doletu MS – 21. Nasledujúca etapa – stavba širokotrupého lietadla v kooperácii s čínskymi partnermi. Fregat Ecojet našlo svoje miesto na trhu. Je to širokotrupé lietadlo, určené pre stredné vzdialenosti, založené na nových technických riešeniach, ktoré neponúka ani Airbus, ani Boeing. Prekvapivé je to, že projekt je súkromný, bez štátneho financovania,” uvádza hlavný redaktor časopisu Vzljot (Vzlet) Andrej Fomin.