Prvým návrhom sa podobne ako v predošlých rokoch zvyšuje výška finančného príspevku na poskytovanie sociálnej služby podľa stupňa odkázanosti každého klienta. “Vnútorné pripomienkovanie sa končí práve 3. marca 2020 a začína sa medzirezortné pripomienkové konanie,” povedal.
Navrhované výrazné zvýšenie spolufinancovania podľa Stušku opäť reaguje aj na objektívny nárast nákladov v sociálnych službách, najmä vplyvom nevyhnutného zvyšovania miezd ich zamestnancov. “Ten, ako je známe, vyplýva aj z výrazného zvyšovania minimálnej mzdy, či príplatkov za neštandardnú prácu v noci, cez víkendy, či počas sviatkov, ktoré sa práve zamestnancov v sociálnych službách určite výrazne dotýkajú,” povedal. Napríklad pri najťažšom, šiestom stupni odkázanosti by sa mal finančný príspevok na poskytovanie sociálnej služby na klienta zvýšiť zo súčasných 546 eur na 609 eur mesačne. Toto nariadenie vlády musí byť podľa hovorcu rezortu práce a sociálnych vecí uverejnené v Zbierke zákonov Slovenskej republiky do 30. júna tohto roka.
Druhým návrhom nariadenia vlády by sa mala opäť zvýšiť sadzba na jednu hodinu osobnej asistencie a výška peňažného príspevku na opatrovanie, a to s účinnosťou od 1. júla tohto roka. “Predbežné pripomienkové konanie k návrhu sa končí 6. marca 2020 a začne sa medzirezortné pripomienkové konanie, pričom Nariadenie vlády SR musí byť v tomto prípade uverejnené v Zbierke zákonov SR do 31. mája 2020,” uviedol Stuška. V návrhu sa zvyšuje sadzba na jednu hodinu osobnej asistencie zo 4,18 eura na sumu 4,82 eura a výška peňažného príspevku na opatrovanie na sumu čistej minimálnej mzdy na rok 2020, teda na 476,74 eura z aktuálnej sumy 430,35 eura mesačne.
“Okrem týchto procesov pokračuje aj realizácia desiatok projektov Ústredia práce, sociálnych vecí a rodiny SR, Implementačnej agentúry, Inštitútu pre výskum práce a rodiny, či Národného koordinačného strediska pre riešenie problematiky násilia na deťoch,” tvrdí Stuška. Väčšina projektov sa podľa neho naďalej venuje zamestnávaniu a zvýšeniu kvalifikácie znevýhodnených kategórií ľudí na pracovnom trhu, zosúlaďovaniu pracovných a rodičovských povinností, či sociálnej pomoci pri terénnej opatrovateľskej službe, terénnej sociálnej a komunitnej práci.