Budapešť 11. februára (TASR) – Rezort školstva považuje za neprijateľné, aby "zopár agitátorov s horúcimi hlavami obmedzovalo práva iných na vzdelávanie tým, že narúša prednášky". Reagovalo dnes príslušné maďarské ministerstvo na skutočnosť, že členovia Poslucháčskej siete (HaHa) Filozofickej fakulty Univerzity Loránda Eötvösa (ELTE) začali na protest proti reformám v školstve blokádu univerzity.
Skupina takmer 100 študentov predpoludním s bubnami a píšťalami narušila niekoľko prednášok. Ministerstvo tvrdí, že najdôležitejšie požiadavky študentov splnili a rokovania aj s predstaviteľmi študentských organizácií ešte prebiehajú.
Dekan fakulty Tamás Dezsö pripomenul, že členovia HaHa na fakulte verbovali študentov, pričom mnohí z poslucháčov vyjadrili nesúhlas s ich konaním. Dezsö spochybnil legitimitu siete a vyhlásil, že fakulta má 2000 študentov a oni si legitímne zvolili študentskú samosprávu.
Popoludní HaHa zorganizovala na Deákovom námestí demonštráciu, na ktorú prišlo zhruba 500 študentov, ale aj pedagógov, ktorí po zhromaždení išli na univerzitu ELTE. Podľa slov Dekana nie je jasné, aký majú protestujúci cieľ, vyjadril však obavy z ich bezpečnosti, pretože na jeho fakulte nie je miestnosť, kde by sa taký dav bezpečne zmestil.
Člen organizačného výboru HaHa Filozofickej fakulty ELTE Daniel Fuhl pre TASR povedal, že maďarská vláda neplní požiadavky študentov vysokých a stredných škôl, preto dnes študenti pristúpili k podstatne ráznejším protestom, než aké uskutočnili doposiaľ. Podľa jeho slov najdôležitejším dôvodom blokády je zníženie finančných prostriedkov pre ELTE na polovicu vlaňajšieho rozpočtu, čoho následkom bude masívne prepúšťanie pedagógov a zamestnancov univerzity. Protestné akcie sa uskutočnili aj v Péči, Segedíne a Debrecíne.
Študenti požadovali zrušenie inštitútu študentských zmlúv, ktorými sa v prípade bezplatného štúdia musia zaviazať k tomu, že zostanú pracovať v Maďarsku. Vyzývali na ucelenú reformu stredného a vysokého školstva, žiadali vrátenie počtu bezplatných miest na univerzitách na úroveň roku 2011 a trvali na zachovaní autonómie univerzít a na reforme, ktorá zabezpečí, aby mohli študovať aj deti z ekonomicky slabších rodín.