Moskva 23. decembra 2015 (HSP/autoforum.cz/Foto:TASR/AP-autoforum.cz)
Čo si predstavíte pod pojmom “Perestrojka”? My vám ukážeme niečo, čo vám určite nezišlo na um. A predsa je to Perestrojka
Tento názov v bývalom Sovietskom zväze dostal ťahač, ktorý mal spôsobiť revolúciu v nákladnej automobilovej doprave. Uvažovali ste niekedy, ako sa za posledné roky zmenili automobily? A ako sa na druhej strane zmenili nákladné vozidlá? Je možné tam vidieť značný nepomer. Občas sa však objaví niekto, kto chce aj v tomto segmente spôsobiť revolúciu.
Jedným z týchto mohykánov je aj bieloruský MAZ. Predstavil sa na autosalóne v Paríži v roku 1988 a bol o niečo dlhší ako štandardný kamión. Týmto by si ešte nezaslúžil našu pozornosť. Všimli ste si? Ťahač je súčasťou návesu – kabína má len jednu nápravu, takže nemôže fungovať samostatne. Navyše ani tá jedná náprava nie je natáčacia – natáča sa celý modul pod kabínou.
Bielorusi toto riešenie využili na elimináciu prázdneho priestoru medzi kabínou a návesom pri konvenčných kamiónoch. Samozrejme, nevýhodou bola spomínaná nesamostatnosť kabíny a teda aj nutnosť použitia špeciálneho návesu. Avšak modul pod kabínou už samostatne fungovať mohol. Z toho vyplýva ďalšia výhoda – dokázali by ste za sebou zapojiť niekoľko návesov, z ktorých by mal každý vlastný otáčací modul s motorom. Vznikli by tak “cestné vlaky”, ktoré sú bežné v Austrálii, či Kanade.
Vodič, ktorý sedel v kabíne, by tak dokázal prepraviť trojnásobok nákladu. K dispozícii mal plne vybavenú kabínu s dvoma miestami na spanie, chladničkou, televíziou a vo výbave bola aj cúvacia kamera. Ďalšou inováciou bola rovná podlaha (ktorú o 2 roky neskôr okopíroval Renault vo svojom Magnume).
Ťahač mal vďaka týmto novinkám lepšiu aerodynamiku. Poháňal ho šesťvalcový 11,9 litrový agregát od spoločnosti MAN, ktorý ponúkal 290 koní. Výkon na cestu prenášala 12-stupňová automatická prevodovka. Maximálna rýchlosť 120 km/h, váha konštrukcie cca 12 ton, užitočná hmotnosť 21 – 29 ton.
Bieloruský MAZ chcel pomocou tohto stroja prepojiť Sovietsky zväz so západnou Európou. Aby dokázal schopnosti svojho výtvoru, na autosalón v Paríži prišiel po vlastnej ose z Minsku. Nikdy sa však nedostal do výroby. Rok po jeho predstavení sa Sovietsky zväz zrútil, vďaka čomu vyschlo financovanie a Perestrojka sa tak dostala do zabudnutia.
Video: