Berlín 31. augusta 2023 (HSP/rmx.news/Foto:Pixabay)
Viac ako 1 000 výrobkov využívalo klamlivé obaly na zakrytie zvýšenia cien za posledných päť rokov. Informuje spravodajský portál REMIX News
Nemecko zaznamenalo za posledné dva roky ohromujúci nárast inflácie potravín a výrobkov, ale spoločnosti sa čoraz častejšie obracajú na klamlivé obaly, aby pomohli zakryť tento nárast nákladov. Spotrebitelia si tento trend začínajú všímať a podávajú rekordný počet sťažností ochrancom spotrebiteľov.
Tieto klamlivé spôsoby balenia totiž často vedú k zvýšeniu cien, ktoré prevyšuje mieru inflácie. Nemecké noviny Welt poukazujú na celý rad výrobkov, napríklad na balenia kakaa Suchard Express, ktoré sa zmenšili z 500 gramov na 400 gramov, ale ich cena zostala rovnaká, čo predstavuje o 25 % drahší výrobok.
Ochrancovia spotrebiteľov tvrdia, že v tejto súvislosti dostávajú rekordný počet sťažností, pričom väčšina kupujúcich si zvýšenie cien zväčša nevšimla. Podľa nadácie Warentest so sídlom v Hamburgu mnohé spoločnosti často ponechávajú rovnakú veľkosť balení, ale plnia ich menším množstvom výrobku.
Nadácia uviedla ďalšie príklady, pričom poukázala na sprchový gél Duschdas Sport, ktorý nielenže znížil množstvo sprchového gélu v balení, ale zvýšil aj jeho ceny.
Organizácia na ochranu spotrebiteľov so sídlom v Hamburgu v súčasnosti tiež vyhlasuje “klamlivý obal mesiaca” a tento mesiac označila ústnu vodu Listerine spoločnosti Johnson & Johnson za najhoršieho páchateľa, pričom napísala, že nový obal je o 33 % drahší ako predtým.
“Väčšina príkladov, ktoré uvádzame, ďaleko presahuje mieru inflácie,” uviedla Ina Bockholtová z nadácie Warentest. V súčasnosti je miera inflácie v júli 2023 v prípade potravín v Nemecku na úrovni 11 percent v porovnaní s minulým rokom.
Prax “shrinkflation” nie je nezákonná, ale kritici tvrdia, že je veľmi zavádzajúca a núti spotrebiteľov rozlišovať, ktoré výrobky sú drahšie na základe rôznych, často skrytých faktorov. Spoločnosti však majú veľkú motiváciu zúčastňovať sa na tejto praxi, keďže spotrebitelia, ktorí si čoraz viac uvedomujú zvyšovanie cien, sa snažia pri nákupoch viac zohľadňovať cenu.
Tento trend sa začal v roku 2022, ale podľa hamburského spotrebiteľského centra sa počet prípadov začal zdvojnásobovať v druhej polovici roku 2022 v porovnaní s prvou polovicou.
Bol zostavený aj zoznam “podvodníkov”, pričom v prehľadnom formáte sú v ňom uvedené jednotlivé výrobky a príslušné zvýšenie cien. Zoznam obsahuje viac ako 1 000 položiek za posledných päť rokov, pričom počet výrobkov exponenciálne narástol v posledných dvoch rokoch. Mnohé z nárastov cien výrazne prevyšujú mieru inflácie.
Keďže sa na tejto praktike podieľa čoraz viac výrobcov a predajcov, poskytuje to krytie pre ostatných výrobcov, aby tiež pristúpili k tomuto klamlivému kroku, keďže spotrebitelia nemajú dostatočnú organizačnú silu alebo dokonca čas na to, aby zorganizovali bojkot určitých výrobkov.
Prečítajte si tiež:
- Napriek strachu v médiách, prieskum ukázal, že voliči AfD nie sú “krajne pravicoví”
- Odtajnili rozhovor Scholza s Macronom. Čo ich znepokojilo na telefonátoch s Putinom?
- Počet nelegálnych prisťahovalcov v tejto krajine stúpa napriek sprísnenej hraničnej kontrole