BezpečnosťSpravodajstvo
Facebook zablokoval reklamný účet Signalu. Ten ukazoval ľuďom, ako sociálna sieť využíva údaje o používateľoch
Signal vytvoril kampaň naprieč Facebookom, v ktorej zobrazoval dôvod, prečo ľudia vidia reklamu. Sociálna sieť následne zablokovala reklamný účet Signalu.
Nie je žiadnym tajomstvom, že sociálna sieť Facebook zarába najmä na personalizovanej a dokonalo cielenej reklame. Nedávne finančné výsledky spoločnosti odhalili, že v prvom kvartáli tohto roka, každý používateľ v priemere, sociálnej sieti v súvislosti s reklamou vygeneroval 8,9 dolára. Je to hlavne vďaka tomu, že sociálna sieť zbiera o nás kvantá údajov, ku ktorým ďalej predáva prístup.
Zdanlivo máme svoje údaje v rukách
V minulosti sociálna sieť zaviedla pre používateľov niekoľko nástrojov, ktoré dávajú do rúk ľudí možnosť, ako si môžu spravovať svoje údaje. Ide napríklad o možnosti exportov fotografií, poznámok, príspevkov a podobne. Nechýba ani možnosť odstránenia mnohých údajov. Rovnako používatelia majú k dispozícii aj nástroj, pomocou ktorého sú schopní pozastaviť zbierania údajov tretími stranami, ku ktorému dochádza okrem iného aj mimo stránok Facebooku. Zdanlivo by sa mohlo zdať, že máme vo svojich rukách všetko, v skutočnosti tomu však nie je tak.
Sociálnej sieti na dátach nesmierne záleží a mohlo by sa skôr zdať, že sociálna sieť ako taká, nie je primárne vytvorená pre ľudí, ale skôr za účelom zbierania údajov a následného doručovania reklamy. Praktiky Facebooku však mnohých asi neprekvapia. Obzvlášť potom, ako Apple prijal nové pravidlá v súvislosti s obchodom App Store. Vývojári sú totiž povinný od verzie iOS 14.X aktívne informovať používateľov o tom, ku akým dátam pristupujú a ako s nimi narábajú. Rovnako používatelia majú k dispozícii nástroj, ktorým vedia obmedziť zbieranie týchto údajov. Sociálna sieť Facebook zareagovala „zúfalým spôsobom“. Začala notifikovať používateľov, že vďaka týmto údajom, poskytuje svoje služby zadarmo. Inými slovami naznačila, že ak obmedzíme zbieranie údajov, tak môže byť v budúcnosti sociálna sieť spoplatnenou.
And it begins. @Facebook / @Instagram explore additional scare tactics to combat @Apple iOS14 #ATT privacy changes.
“Help keep Facebook free of charge” pic.twitter.com/mOB9WJpz9A
— ashkan soltani (@ashk4n) April 30, 2021
Signal urobil podarenú kampaň, ktorá upozorňuje na „súkromie na Facebooku“
Nie je žiadnym tajomstvom, že Signal získal extra pozornosti hlavne v súvislosti so službou WhatsApp, ktorá už čoskoro zmení podmienky používania. Dokonca sa stala najsťahovanejšou aplikáciou prvého kvartálu tohto roka. Najnovšie však opäť púta pozornosť, a to nielen médií, ale aj verejnosti v súvislosti s Facebookom. Inteligentným spôsobom upozorňuje na to, že Facebook zbiera kvantum dát, ku ktorým predáva prístup.
Neprehliadnite
Naprieč sociálnou sieťou, Signal vytvoril kampaň, v ktorej poukazuje dôvod, prečo používateľ vidí reklamu. Rovnako v rámci publikovaného blogu spoločnosť píše, že im sociálna sieť neskôr zablokovala reklamný účet.
„Vytvorili sme viac variantnú cielenú reklamu, ktorá vám má ukázať osobné údaje, ktoré o vás Facebook zhromažďuje a ďalej k ním predáva prístup. Reklama jednoducho zobrazovala niektoré zhromaždené informácie o divákovi, ktoré reklamná platforma používa. Facebook nebol z tejto myšlienky nadšený.“
Signal v závere dodáva, že Facebook je viac než ochotný predať inzerentom súkromie ľudí, čo však nepokladá za zlé, ak ide o dobrovoľný transfer medzi sociálnou sieťou, používateľom a inzerentom. Druhým dychom však dodáva, že ľudia by mali byť riadne informovaní, ako je narábané s ich údajmi a dátami.