Záhadná Planéta 9 sa môže nachádzať niekde úplne inde, než sa predpokladalo

Dvojica vedcov, ktorí v roku 2016 predstavili teóriu o novej planéte publikovali novú prácu

Planéta 9 je pre astronómov stále akousi záhadou. Má naša sústava ďalšiu planétu o ktorej nevieme? Je to vôbec planéta? Kde presne sa nachádza? Existuje vôbec?

Najväčšou šancou na jej objavenie sú vesmírne teleskopy novej generácie, medzi ktoré sa radí napríklad vesmírny teleskop Jamesa Webba. S jeho pomocou by sa teoreticky mohlo podariť vedcom záhadnú planétu vystopovať, za predpokladu že naozaj existuje.

Astronómovia, ktorí po planéte pátrajú, ale tvrdia, že ju môžeme hľadať na zlom mieste. Ak zoberú do úvahy všetky dostupné informácie, ktoré o objekte majú, jeho obežná dráha môže byť diametrálne odlišná, píše portál Science Alert.

Planéta 9 sa po prvýkrát objavila v roku 2016. Písala o nej štúdia astronómov Konstantina Batygina a Michaela Browna, publikovaná v denníku The Astronomical Journal. Tvrdili, že v našej sústave môže existovať doteraz neobjavená planéta a dôkazy sa nachádzajú vo vzdialených objektoch, ktoré obiehajú ďaleko za obežnou dráhou Neptúna.

Tieto objekty sa nazývajú Extrémne trans-Neptúnske objekty a špecifické sú tým, že majú obrovské eliptické obežné dráhy. Zároveň sa nedostanú k Slnku bližšie ako 30 astronomických jednotiek (pozn. redakcie: astronomická jednotka je vzdialenosť Zeme od Slnka, približne 149-miliónov km). Najďalej sa môžu dostať do vzdialenosti 130 astronomických jednotiek.

Pátranie po Planéte 9

Teória dvojice vedcov ale vyvolala kontroverziu a veľká časť komunity spochybňovala existenciu Planéty 9. Problém ale je, že neexistujú jasné dôkazy, ktoré by buď potvrdili, alebo vyvrátili teóriu o Planéte 9. Definitívnym riešením zrejme bude len moment, kedy planétu objavia. Nedávno však svoju teóriu doplnili o ďalšie informácie.

V roku 2016 sme vedeli len o šiestich extrémnych trans-Neptúnskych objektoch, no postupom času pribúdali ďalšie. Dnes vieme približne o 19 takýchto objektoch. Znamená to, že vedci môžu pracovať s presnejšími dátami. Dvojica si zároveň uvedomila, že ich výpočty nezahrňovali zásadné fyzikálne zákony.

Predpokladali, že všetky objekty vo vzdialenosti väčšej ako 10-tisíc astronomických jednotiek uniknú do vesmíru. Nepredpokladali ale, že Slnko nevznikalo v izolácii, ale vzniklo v obrovskom oblaku plynu, spolu s inými hviezdami. Keď dvojica zobrala do úvahy tento fakt, uvedomili si, že už na počiatkoch Slnečnej sústavy by si naša hviezda vytvorila Oortov mrak, ktorý sa nachádza vo vzdialenosti od 2 do 100-tisíc astronomických jednotiek. Oortov mrak je súbor drobných kozmických telies na samom okraji našej sústavy.

Gravitácia Planéty 9 mohla objekty v Oortovom mraku narušiť a vyslať ich na cestu smerom k Slnku. Na to by ale potrebovala eliptickejšiu obežnú dráhu. Dvojica tvrdí, že niektoré z extrémnych trans-Neptúnskych objektov mohli naozaj vzniknúť v Oortovom mraku a dostať sa bližšie do našej sústavy. Na základe toho vytvoria nový model, ktorý by mohol astronómom naznačiť, kde majú hľadať. Šance, že sa nám podarí objaviť Planétu 9 sú ale veľmi malé.