Vzorky asteroidu Itokawa odhalili významný poznatok: Čo sa vedcom podarilo objaviť?

Japonská misia Hayabusa priniesla vzorky z asteroidu pred 10 rokmi.

Medzinárodný tím vedcov preskúmal vzorky z asteroidu 25143 Itokawa, ktoré na Zem priniesla japonská misia Hayabusa, píše portál Sci-News. Čo sa vedcom podarilo objaviť?

Hlavná autorka štúdie, Dr. Queenie Chan tvrdí, že študovaním tých najprvotnejších chemických reakcií, ktoré zahŕňajú aj vodu, im umožňuje zistiť, ako sa vyvíjali najzákladnejšie stavebné kamene organických zlúčenín. Tie sa vyvíjali do čoraz zložitejších makromolekúl. Aby mohli takýto výskum vykonať, potrebovali „čerstvé“ vzorky z vesmírnych materiálov. Išlo o vzorky, ktoré by neboli kontaminované našou planétou. Vďaka tomu by si zachovali svoje jedinečné chemické, organické, ale aj iné vlastnosti.

Japonská misia Hayabusa odoberala vzorky priamo z asteroidu, čím priniesla tímu vzorky, ktoré sa líšia od vzoriek, odobratých z padnutého meteoritu. V roku 2010 sa misii Hayabusa podarilo zozbierať tisíce častíc regolitu, ktoré sa nachádzali na neďalekom asteroide Itokawa. Itokawa je asteroid typu S, ktorý je jedným z najbežnejších typov asteroidu vnútorného asteroidového pásu, ktorý sa nachádza medzi Marsom a Jupiterom.

Organické látky

Počas štúdie tím analyzoval jedno zrnko materiálu, ktorý pomenovali „Amazon.“ Svojim tvarom totiž pripomínal kontinent Južnej Ameriky. Pomocou röntgenovej spektroskopie sa im podarilo objaviť primitívnu (pozn. redakcie: nevystavenú teplu) a spracovanú (pozn. redakcie: vystavenú teplu) organickú hmotu. To naznačuje, že asteroid mohol v minulosti prejsť extrémnymi teplotami, vysušením a následným roztrieštením, následkom zrážky.

Napriek tomu sa ale asteroid Itokawa znovu spojil dokopy. Výskum naznačuje, že sa mohol asteroid znovu hydratovať, prostredníctvom vody, ktorú na povrch priniesol prach, či meteority, bohaté na uhlík.

„Organická hmota, ktorá bola vystavená teplu naznačuje, že v minulosti mohol byť asteroid vystavený teplotám, presahujúcim 600 C. Objavili sme aj organickú hmotu, ktorá nebola vystavená teplotám. To naznačuje, že časť organickej hmoty padla na asteroid po tom, ako došlo k jeho ochladeniu,“ vyjadrila sa dr. Chan.

Tím zároveň tvrdí, že asteroidy typu S by mohli obsahovať surové ingrediencie pre život. Zaujímavosťou je, že väčšina meteoritov, ktoré dopadli na Zem, sa odlomili práve z asteroidov typu S. Výsledky tímu boli publikované aj v denníku Science.