Astronómovia objavili klenot medzi exoplanétami: Čím je Gliese 486 b výnimočná?

Planéta má podľa vedcov veľký potenciál

Astronómovia objavili exoplanétu, ktorá sa nachádza len 26-svetelných rokov od nás. Nazýva sa Gliese 486 b a táto planéta je momentálne našou najlepšou šancou pri skúmaní atmosfér planét mimo našej Slnečnej sústavy, píše portál Science Alert.

Podľa odhadov vedcov by mohlo ísť o skalnatú planétu, ktorá sa podobá na našu Venušu. Gliese 486 b by mala byť horúcou planétou, ktorá má tenšiu atmosféru ako spomínaná Venuša. Exoplanéta Gliese 486 b ale spĺňa všetky kritéria pre planétu, ktorej atmosféru by mohli preskúmať teleskopy ďalšej generácie. Medzi ne sa radí aj vesmírny teleskop Jamesa Webba, ktorý sa do vesmíru dostane už čoskoro.

Lenže aké sú kritéria, ktoré musí „dokonalá“ planéta spĺňať? Je blízko, prechádza medzi nami a hviezdou, ktorú obieha. Tá hviezda je relatívne chladný červený trpaslík, ktorý dokáže atmosféru planéty „nasvietiť.“ Zároveň má planéta ideálnu teplotu, ktorá umožňuje použitie spektroskopie na odhalenie jej atmosférického zloženia.

„Už od prvého momentu od objavenia sme si uvedomili, že táto planéta je klenot,“ vyjadril sa astrofyzik Juan Carlos Morales.

Planetárny klenot

Morales dodáva, že Gliese 486 b má potenciál stať sa prvým krokom k porozumeniu evolúcie planét, ktoré sa nachádzajú mimo Slnečnej sústavy. Prvú exoplanétu sa ľuďom podarilo potvrdiť v 90. rokoch minulého storočia a odvtedy sme ich objavili viac ako 4-tisíc. Zatiaľ však vedci majú len neúplný obraz o planétach okolo nás, hlavne kvôli limitom súčasných technológií. Vedia zistiť veľkosť a hmotnosť planét, ich hustotu, ale aj ako obiehajú okolo svojich hviezd.

Študovať ich atmosféru je ale oveľa ťažšie. Ak chcú vedci preštudovať zloženie atmosféry nejakej exoplanéty, musia sa spoliehať na miniatúrne zmeny v svetle, ktoré hviezda vyžaruje, keď popred ňu prejde planéta. Tieto zmeny môžu prezradiť, aké látky sa v atmosfére danej planéty môžu nachádzať. K pozorovaniam prispeje do značnej miery aj nový teleskop Jamesa Webba, ktorý by mal do vesmíru odštartovať niekedy v druhej polovici tohto roka. Teleskop sa zameria na štúdium exoplanetárnych atmosfér a mal by preskúmať aj Gliese 486 b.

Podľa astronómov sa totiž exoplanéta nachádza na tom správnom mieste. Nachádza sa relatívne blízko pri svojej hviezde, nie však dosť blízko na to, aby bola exoplanéta veľmi horúca a nedali sa z nej získať potrebné údaje. Ďalšie pozorovania prinesú viac informácií, no aj keby sa nakoniec potvrdilo, že planéta žiadnu atmosféru nemá, aj to by bola pre astronómov cenná informácia, ktorá by prezradila viac o vývoji planét mimo našej sústavy.