Z Google Chrome sa čoskoro vytratia súbory cookie. Čo ich nahradí?

Súbory sa z prehliadača Google Chrome vytratia už čoskoro. V nasledujúcich rokoch chce vsadiť najmä na ochranu súkromia používateľov.

Google sledovanie
Zdroj: Vosveteit.sk (koláž), cleanpng.com, logo Google

Akceptovanie súborov cookie tretích strán na takmer všetkých webstránkach sa už pre používateľov rozličných internetových prehliadačov stalo samozrejmosťou. Nepopulárne súbory cookie sa nevyhli ani najpoužívanejšiemu internetovému prehliadaču Chrome, za ktorým stoja vývojári giganta Google. Práve Google si v posledných rokoch odniesol obrovskú mieru kritiky za súbory cookie v prehliadači Google Chrome, ktoré spoločnosť využíva na naozaj špičkové zacielenie reklamy. V praxi to však znamená zber naozaj obrovského množstva dát o správaní používateľov, čo neakceptuje veľká väčšina používateľov. Nie moc pekným praktikám spoločnosti Google, ako aj praktikám tretích strán však zrejme definitívne odzvoní v nasledujúcich rokoch. Spoločnosť Google totižto oficiálnou cestou potvrdila, že koniec súborov cookie v prehliadači Google Chrome ja „za rohom“.

Narušená dôvera používateľov

O najnovších krokoch spoločnosti Google informoval vo svojom nedávnom blogu uviedol David Temkin, riaditeľ produktového manažmentu, ochrany súkromia a dôveryhodnosti reklám spoločnosti Google. Ten uvádza, že v posledných rokoch až 72% ľudí nadobudlo pocit, že takmer všetko, čo robia online, sledujú inzerenti, technologické firmy, alebo iné spoločnosti. Až 82% používateľov pritom tvrdí, že potencionálne riziká, ktorým čelia kvôli zberu údajov prevyšujú možné výhody. David Temkin sa pritom odrážal zo štúdie Pew Research Center, ktorá odrážala negatívne naladenie používateľov voči zberu údajov.

Odoberajte Vosveteit.sk cez Telegram a prihláste sa k odberu správ

Podpora súborov cookie tretích strán je na konci

Ukončenie podpory súborov cookie tretích strán v prostredí prehliadača Google Chrome nie je pre zainteresovaných úplnou novinkou. O tejto skutočnosti informovala spoločnosti Google už v minulom roku. Doposiaľ sme nepoznali akúsi formu náhrady, ktorá bude naďalej poháňať reklamný online priestor. Pre nájdenie najvhodnejšieho riešenia spoločnosť Google ešte v minulom roku založila Sandbox ochrany osobných údajov. Ten má za cieľ vývoj inovácií v oblasti ochrany anonymity.  Zároveň však má poskytnúť inzerentom a vydavateľom dostatočnú oporu pri zacielení reklamy. Google sa však nechce vydať cestou, ako niektoré iné technologické spoločnosti, ktoré siahli po „nedokonalej“ náhrade za súbory cookie.

„Dnes výslovne uvádzame, že po postupnom ukončení používania súborov cookie tretích strán nebudeme vytvárať alternatívne identifikátory na sledovanie jednotlivcov pri ich prehliadaní cez web, ani ich nebudeme používať v našich produktoch,“ uvádza David Temkin vo svojom blogu.

Niektoré technologické spoločnosti v súčasnosti siahajú po viac anonymných riešeniach na úrovni identifikátorov jednotlivých používateľov, no ani tieto riešenia neposkytujú dostatočnú ochranu z pohľadu používateľov. Problémom je aj možná regulácia zo strany úradov, ktorá by mohla investície do vývoja takýchto identifikátorov zahodiť úplne do koša. Google sa preto rozhodol pre riešenie, ktoré zabezpečí úplnú anonymitu, pričom zabráni individuálnemu sledovaniu používateľov.

„Ľudia by nemali byť povinní akceptovať sledovanie na webe, aby získali výhody relevantnej reklamy. A inzerenti nemusia sledovať jednotlivých spotrebiteľov na webe, aby získali výkonnostné výhody digitálnej reklamy,“ píše sa v blogu.

Súbory cookie by už v budúcom roku mali nahradiť tzv. FLoC (Federated Learning of Cohorts). V skratke ide o plne anonymizovanú náhradu klasických súborov cookie, pričom nejde o ďalší spôsob vytvárania individuálnych idenfitikátorov pre každého používateľa. Ide o špeciálne vytvorené kohorty predstavujúce skupiny ľudí so spoločnými záujmami. Na základe takýchto kohortov založených na FLoC dokážu inzerenti plne anonymne zacieľovať jednotlivých spotrebiteľov a to bez vedomia ich predošlých preferencií, či ich identity. Prvé testy by mali prebehnúť už v tomto roku, pričom do plnej prevádzky by sa mohli nové FLoC modely dostať už v budúcom roku. Používateľom tak konečne svitá na plne anonymizovanú agregáciu údajov, na ktoré nebudú mať dosah tretie strany.

Prihláste sa k odberu správ z Vosveteit.sk cez Google správy

Komentáre