„Hurikán“ vo vesmíre? Môže ísť o bežnejší jav, ako sme si doposiaľ mysleli

Vedci z čínskej univerzity sa bližšie pozreli na udalosť z roku 2014.

V roku 2014 satelity okolo Zeme zachytili niečo, čo by sa dalo popísať ako „vesmírny hurikán.“ Išlo o víriacu sa plazmu, ktorá sa nachádzala vysoko nad povrchom, v zemskej magnetosfére, píše portál Science Alert. Podľa údajov mala táto búrka trvať niekoľko hodín a potom sa rozišla.

Objav bol prvý svojho druhu, no napriek tomu vedci tvrdia, že by mohlo ísť o bežný jav, ktorý sa môže spájať aj s inými planétami. Hurikány zažívame aj v nižších častiach atmosféry. Sú to silné, rotujúce fenomény, ktoré sprevádza silný vietor, schopný poškodiť veľa vecí za relatívne krátky čas. Hurikány sa ale môžu objavovať aj na iných planétach, napríklad na Jupiteri, či Saturne. Atmosféry týchto planét sú extrémne turbulentné miesta. Hurikány sa objavujú aj v atmosfére Slnka a v tomto prípade môžeme hovoriť o hurikánoch, tvorených horúcou plazmou.

Víriaca sa plazma

Vedci teraz odhaľujú, že vesmírne hurikány môžu byť podobné tým veterným, ktoré zažívame na povrchu našej planéty. Na ten z roku 2014 sa bližšie pozrela Shadong University in China. Podľa ich analýzy sa vesmírny hurikán objavil nad severným pólom a mohol mať priemer až tisíc km. Hurikán sa začal vo výške 110 km nad povrchom a skončil vo výške 860 km. Analýza tvrdí, že sa hurikán skladal z plazmy, ktorá sa členila na niekoľko špirálovitých ramien, točiacich sa proti smeru hodinových ručičiek. Rýchlosť tejto rotácie mohla dosahovať až 2-tisíc m/s.

Vesmírny hurikán vysielal spŕšku elektrónov do zemskej ionosféry. Výsledkom bola polárna žiara v tvare cyklónu, ktorá sa nachádzala priamo pod hurikánom. Celá udalosť mohla trvať takmer osem hodín a počas nej sa do našej ionosféry dostalo veľa energie. Záhadou boli okolnosti, ktoré by sa mohli spájať so vznikom vesmírneho hurikánu. Vo väčšine prípadov môže za sprchu nabitých častíc Slnko, no to bolo v období hurikánu relatívne pokojné.

Zistilo sa, že za hurikán s najväčšou pravdepodobnosťou môže interplanetárne magnetické pole, ktoré sa v tom čase prepájalo. Nízka solárna aktivita mohla byť pre magnetické pole prospešná, pretože vďaka absencii solárnej aktivity mohlo dôjsť k lepšiemu magnetickému prepojeniu.