Superpočítač simuloval 4-tisíc našich vesmírov, aby vedcom priniesol odpovede

Čo sa udialo bezprostredne po veľkom tresku? To je otázka, na ktorú vedci už dlho hľadajú odpoveď.

Čo je to veľký tresk? Ako sa začal? Čo bolo pred ním? Toto všetko sú otázky, na ktoré sa vedci pokúšajú nájsť odpoveď už dlhú dobu. Tím vedcov dokonca simuluje, pomocou superpočítača, až 4-tisíc verzií nášho vesmíru, píše portál Live Science. Ich cieľom je zistiť, čo sa udialo bezprostredne po veľkom tresku.

Mikrosekundy po veľko tresku

Vedci majú históriu vesmíru zmapovanú celkom detailne, až do určitého bodu. Prvé momenty, bezprostredne po veľkom tresku sú momenty, kedy sa z maličkého vesmíru stal za nepostrehnuteľnú dobu obrovský priestor v ktorom dnes žijeme. Pomocou simulácií chcú vedci zistiť, ako je to možné. Dnes vesmír obsahuje hustejšie regióny, kde môžeme nájsť veľa galaxií pokope a regióny, ktoré sú relatívne pusté. Jedna zo sľubných teórií tvrdí, že na začiatku vesmíru existovali náhodné, dočasné zmeny v energii a tie expandovali spolu s vesmírom.

Teória vysvetľuje, prečo môžeme nájsť hustejšie regióny a mohlo by sa vysvetliť aj to, prečo sa galaxie okolo týchto regiónov združujú. Gravitácia zohráva dôležitú úlohu a jej interakcia s inými objektami je veľmi komplexná. Ak chcú vedci zostrojiť simuláciu vesmíru, ako vyzeral na jeho začiatku, musia isté interakcie vynechať z rovnice.

Vedcom sa podarilo nájsť metódu rekonštrukcie vesmíru, ale museli otestovať, či je správna. Pomocou superpočítača preto vytvorili 4-tisíc verzií nášho vesmíru a každý z nich mal o trochu iné hodnoty. Všetky simulácie sa „nafúkli“ rovnako, ako náš vesmír a vedci pomocou svojej metódy rekonštrukcie skúšali, či ich dokážu dostať do pôvodného, počiatočného bodu.

Výsledky výskumu boli publikované 4. januára v denníku Physical Review D a sú sľubné. Podľa vedcov bola ich rekonštrukčná metóda použitá spolu s reálnymi dátami našej galaxie. Zároveň  tvrdia, že ďalším krokom pre nich je použiť metódu na reálnych dátach kozmickej siete. Tieto pozorovania sú súčasťou prieskumu Sloan Digital Sky Survey.