Astronómovia z NASA zachytili na Slnku „drobné gejzíry“. O čo išlo?

Čím sú výnimočné a ako nám pomôžu porozumieť našej hviezde?

Vedci z americkej vesmírnej agentúry, NASA, skombinovali dáta so špičkovým softvérom na spracovanie obrazov a vďaka tomu získali nový náhľad na to, ako je naše Slnko postavené, píše NASA.

Podarilo sa im objaviť štruktúry, ktoré vytvárajú solárny vietor. Prvý pohľad sa zameriava na menšie úkazy, ktoré by mohli pomôcť vedcom lepšie pochopiť, ako a prečo dochádza k narušeniam v solárnom vetre.

Magnetický vplyv Slnka sa ťahá niekoľko miliárd kilometrov, ďaleko za obežnú dráhu Pluta. Za šírenie magnetického poľa Slnka môže solárny vietor, ktorý ho spolu s ostatným solárnym materiálom zanesie hlboko do vesmíru. Zmeny v solárnom vetre môžu ovplyvniť nie len planéty, ale aj ľudí, či stroje, ktoré sa nachádzajú vo vesmíre, naprieč celou sústavou.

Najnovší výskum poukazuje na to, že za charakteristiky solárneho vetra môže pomerne malý, doteraz nepreskúmaný fenomén, ktorý sa nachádza blízko solárneho povrchu.

„Najnovšie výsledky poukazujú na to, že je dôležité preskúmať aj drobné štruktúry na povrchu Slnka, ktoré by nás  v konečnom dôsledku mohli priviesť k oveľa väčším objavom,“ vyjadril sa Vadim Uritsky, solárny vedec z NASA Goddard Space Flight Center.

Čo všetko môže ovplyvniť solárny vietor?

Všetok solárny materiál je typ ionizovaného plynu, ktorý sa nazýva plazma. Rovnako ako tento materiál, aj solárny vietor je kontrolovaný magnetickými silami. Dnes vieme, že magnetické sily v slnečnej atmosfére sú mimoriadne komplexné. Ide o prepletenú, neustále sa meniacu kombináciu uzavretých slučiek magnetického poľa a otvorených dráh, ktoré sa nesú naprieč celou sústavou.

Solárny vietor uniká do vesmíru práve pozdĺž otvorených magnetických dráh. Regióny s otvoreným magnetickým poľom môžu vytvoriť koronálne diery. To sú zas regióny s relatívne nízkou hustotou. V týchto dierach sa nachádzajú gejzíry solárneho materiálu, ktoré sa dostávajú do vesmíru niekoľko dní vkuse.

Vedci predpokladajú, že tieto gejzíry hrajú kľúčovú úlohu pri tvorbe vysokorýchlostného solárneho vetra. Inými slovami, charakteristika gejzírov môže ovplyvniť vlastnosti solárneho vetra. NASA píše, že procesy, ktoré solárny vietor vytvárajú, môžu na ňom zanechať špecifické stopy – smer, rýchlosť, teplotu. Objavené solárne gejzíry môžu vydávať rovnaké stopy, a tak vedcom ukázať, akú úlohu zohrávajú pri tvorbe solárneho vetra. To by však mohlo predstavovať výzvu samo o sebe.