Voda na Mesiaci: Kedy NASA objavila prvé stopy?

Dnes už vieme, že na povrchu našej prirodzenej družice sa nachádzajú molekuly vody

Minulý rok prišla americká vesmírna agentúra, NASA, s fascinujúcou správou. Na slnečných častiach Mesiaca objavili molekuly vody. Predpokladá sa, že voda by sa mohla nachádzať naprieč celým mesačným povrchom, píše NASA.

Agentúra však o vode vedela už dlhšie. Už sondy Cassini, štartujúca v roku 1997, či Deep Impact – 2005, zachytili hydratáciu na povrchu Mesiaca. Išlo však o misie, ktoré nemohli určiť, či išlo o molekuly hydroxylu (pozn. redakcie: OH), alebo vody (pozn. redakcie: H2O). Molekuly vody sa však našli vo vzorkách, ktoré so sebou priniesli misie Apollo.

Molekuly v pôde

Odvtedy objav potvrdilo niekoľko ďalších inštrumentov, ako napríklad Lunar Reconnaissance Orbiter, alebo misie LCROSS. Väčšina signálov však pochádzala z regiónov, ktoré sú stále zahalené v tieni. Ide o krátery, ktoré sa nachádzajú v polárnych oblastiach Mesiaca. V týchto regiónoch je teplota tak nízka, že sa voda nedokáže vypariť a ostáva tam uväznená.

V roku 2019 sa potvrdilo, že molekuly OH, alebo H2O niekedy mohli existovať aj inde, než v polárnych regiónoch. O rok nato však došlo k potvrdeniu molekúl H2O na osvetlenom povrchu Mesiaca. Existenciu vody potvrdilo pozorovanie misie SOFIA. Mesiac však aj naďalej ostáva extrémne suchým miestom. Pozorovania odhalili, že púšť Sahara môže mať až stonásobok vody, než má Mesiac.

Stále je to však veľký objav. Už o pár rokov sa majú v rámci programu Artemis vrátiť na Mesiac ľudia. Súčasné plány americkej NASA hovoria o založení trvalej základne na našej prirodzenej družici a nedávno Rusko oznámilo rovnaké ambície. Tieto zdroje sa stanú pre budúcich astronautov kľúčové, pretože vodu potrebujú nielen na prežitie, ale pomôže im aj pri výrobe raketového paliva. Nebudú však ťažiť len vodu, ale aj kyslík, ktorý by sa mal nachádzať priamo pod nohami astronautov. Vyťažiť ho plánuje istá britská spoločnosť.