Signál „WoW!“ je najzáhadnejším signálom v oblasti astronómie. Odkiaľ ku nám prišiel?

Jedna z najväčších vesmírnych záhad možno dostane už čoskoro rozuzlenie.

Rádiový teleskop The Big Ear sa nachádzal v Spojených štátoch a demontovaný bol v roku 1998. Nikdy nepatril medzi najväčšie, alebo najcitlivejšie teleskopy, píše portál astronomy.com. Napriek tomu sa mu podarilo zachytiť najznámejší signál v histórii astronómie.

V 70. rokoch pátral teleskop Big Ear po stopách mimozemských civilizácií. V roku 1977 sa mu podarilo zachytiť silný, prerušovaný signál, trvajúci 72 sekúnd. Signál okamžite upútal pozornosť, pretože bol jasný ako maják. Tím astronómov takmer okamžite vylúčil pozemský pôvod. Zaujímavosťou tohto signálu bola jeho sila a neobvyklosť. Astronóm Jerry Ehman, ktorý signál objavil, bol tak zaskočený, že ku signálu napísal len jedno slovo – Wow!

Podľa toho dostal signál svoj názov a takmer okamžite sa z neho stala celosvetová senzácia, ktorú si nikto nevedel vysvetliť.

„Wow signál vyzerá ako signál, ktorý mohol prísť od mimozemskej civilizácie, no viac k tomu nemôžme povedať, dokým nebudeme mať viac informácií,“ vyjadril sa riaditeľ observatória, John Kraus, v liste pre astronóma Carla Sagana.

Odkiaľ signál prišiel?

Rádiový teleskop aj naďalej pokračoval vo svojom pátraní a pridalo sa k nemu aj niekoľko ďalších. Signál sa však nikdy nevrátil a odvtedy nebol zaznamenaný žiaden podobný signál. Astronómovia sa aj napriek tomu snažili zistiť jeho pôvod a pátrali po akýchkoľvek hviezdach, podobných Slnku, ktoré by sa v oblasti pozorovania mohli nachádzať. Aj ich snahy však skončili neúspechom.

Tento týždeň sa však objavil výskum, ktorý by mohol odhaliť, odkiaľ záhadný Wow signál prišiel. V 70. rokoch pracovali vedci s obmedzeným hviezdnym katalógom, ktorý je dnes výrazne rozšírený, aj vďaka misii Európskej vesmírnej agentúry, Gaia. Šance sa chopil amatérsky astronóm Alberto Caballero, ktorý sa znovu pokúsil nájsť zdroj tohto záhadného signálu.

V regióne, odkiaľ bol signál zachytený, sa mu podarilo objaviť len jedného perfektného kandidáta. Ide o hviezdu, ktorá sa nazýva 2MASS 19281982-2640123. Táto hviezda sa nachádza v súhvezdí Strelca, vo vzdialenosti 1800 svetelných rokov. Zaujímavé je, že hviezda je presnou kópiou Slnka, čo sa týka teploty, polomeru a jasu.

Caballerov výskum sa nesnaží tvrdiť, že našiel presný zdroj signálu. Amatérsky astronóm podotýka, že v regióne sa nachádza aj mnoho hviezd, ktoré sú príliš tmavé na to, aby boli uvedené v hviezdnom katalógu. Zároveň tvrdí, že našiel aj ďalších 66 možných kandidátov, no tí sa môžu Slnku podobať len čiastočne.

Momentálne je hviezda 2MASS najlepšou šancou. Caballero tvrdí, že astronómovia by mohli začať pátraním po exoplanétach, alebo analýzou sústavy v rádiovom spektre.