V temnote vesmíru môže vzniknúť jeden zo základných stavebných kameňov života

Najnovšie výskumy zistili, že určité organické látky môžu vznikať aj bez pomoci hviezdy

Ak sa pozrieme na hviezdy vo vesmíre, zistíme, že svojim spôsobom ide o akési obrovské pece. V tých vznikajú látky, potrebné pre život. Ich energia poháňa veľké množstvo rozličných procesov, a preto si vedci dlhú dobu mysleli, že radiácia hviezdy je potrebná na vytvorenie životu dôležitých látok, akou je napríklad aj aminokyselina glycín, píše portál Universe Today.

Nové výskumy však odhalili glycín aj v kométach, ktoré vznikali v medzihviezdnom priestore, ďaleko od žiarenia akejkoľvek hviezdy. Vedci sa preto zamýšľajú, aké procesy stoja za vznikom látok, bez ktorých by život, ako ho poznáme, nemohol existovať. Výskumníci vedia, že látky ako glycín sú pre život kľúčové. Napriek tomu však nevedia presne povedať, ako vznikajú.

Ako vzniká život?

V súčasnosti je známych približne 500 aminokyselín a glycín je z nich najjednoduchší. Zároveň je to jedna z 20 aminokyselín, ktoré vieme nájsť v genetickom kóde. Neráta sa však medzi tie najdôležitejšie, pretože si ju dokáže vyrobiť ľudské telo samo.

Stopy glycínu však objavili vedci aj v plynnom obale kométy 67P/Churyumov-Gerasimenko a v kométe Wild-2. V posledných rokoch sa vedcom podarilo objaviť aj iné komplexné organické molekuly, ktoré sa nachádzali v útrobách meteoritov. Zistiť, ako dochádza k vytvoreniu základných stavebných kameňov života je kľúčové na to, aby sme dokázali pochopiť, ako vznikol život u nás, na Zemi.

Kométy sa berú ako staré, prvotné objekty. Podľa teórií vznikali priamo z hmloviny, z ktorej sa zrodilo aj naše Slnko a všetky planéty Slnečnej sústavy. Objav glycínu na jednej z nich znamená, že sa táto aminokyselina môže vytvoriť aj bez priamej slnečnej energie. Ak by nebolo slnečné žiarenie potrebné na vznik tejto aminokyseliny, znamenalo by to, že sa môže vo vesmíre vyskytovať vo väčšom množstve. Zároveň vznikajú teórie, že ak je jeden z najnákladnejších stavebných kameňov života vo vesmíre hojne zastúpený, šance na vznik života mimo Zeme sa môžu zvýšiť.

Chémia, ktorá nepotrebuje akúsi formu energetického žiarenia sa nazýva „temná chémia.“ Vedci sa teraz budú snažiť zistiť, či sa tvorba glycínu radí do tejto kategórie. Simulácie temných plynných mrakov naznačili, že ak sa v nich nachádza metylamín, predchodca glycínu, samotný glycín naozaj môže vzniknúť bez pomoci hviezdy.