Vesmír má pre nás vianočný darček: V decembri sa na oblohe objaví úkaz, ktorý sme nevideli už 800 rokov

Dobrou správou je, že bude vidieť všade na Zemi

Vesmír má pre astronómov prichystané vianočné prekvapenie, píše portál Science Alert. Jupiter a Saturn budú na nočnej oblohe pri sebe najbližšie za posledných 800 rokov.

Ide o planetárnu synchronizáciu, ktorá začala niekedy v lete. Dvojica planét sa k sebe neustále približuje a vrchol tohto priblíženia bude trvať od 16. do 25. decembra. Samozrejme, planéty nebudú fyzicky blízko pri sebe, avšak z nášho uhla pohľadu sa budú javiť ako jeden bod jasného svetla na nočnej oblohe.

„Ide o pomerne vzácny jav. Synchronizácie Jupitera a Saturnu sa odohrávajú každých 20 rokov, avšak tento rok pôjde o výnimočnú udalosť, ktorá sa deje raz za 800 rokov,“ hovorí astronóm Patrick Hartigan.

Jedinečný úkaz

Hartigan zároveň tvrdí, že ak by sme chceli pozorovať bližšie priblíženie dvoch planét na oblohe, museli by sme sa presunúť až do roku 1226. Najlepšie môžu tento úkaz pozorovať ľudia, žijúci v oblasti rovníka. Pri jasnej oblohe by sa dal pozorovať kdekoľvek na Zemi.

Podľa astronómov sa planéty objavia na oblohe asi hodinu po súmraku. Ak máte doma teleskop, pozerajte sa na západnú časť oblohy. V dobe najväčšieho priblíženia, 21. decembra sa planéty budú na nočnej oblohe javiť ako binárna sústava. Tí, ktorí majú doma teleskop, môžu zároveň vidieť aj tie najväčšie mesiace oboch planét.

Ako už bolo vyššie písané, podobný úkaz bol na Zemi viditeľný naposledy v stredoveku. Dobrou správou je, že ďalší môžeme očakávať v roku 2080, no potom sa podobné zrovnanie planét odohrá až v roku 2400. Zároveň astronómovia varujú, že čím viac na sever sa od rovníka nachádzate, tým menej času budete mať na pozorovanie tohto úkazu.